«Vi opplever for tiden en feil i mobilnettet som fører til at enkelte anrop feiler.»

Det skriver Telenor på sine Facebook-sider mandag formiddag.

Etter det Sunnmørsposten erfarer er kunder flere steder på Nordvestlandet rammet, og ifølge Telenor er det enkeltkunder landet over som opplever feil.

Telenor jobber nå med feilsøk, men skriver klokka 12.04 at det er for tidlig å si noe om årsak til feilen.

«Vi anbefaler kunder som ikke kommer gjennom med samtaler om å prøve på nytt, da mesteparten av trafikken går som normalt», skriver de.

Rammer «mobil tale»

I en oppdatering klokka 13 skriver Telenor at feilen berører «mobil tale», men mesteparten av trafikken går som normalt.

- Alle øvrige tjenester som fast telefon, fast bredbånd og mobilt internett inkludert tale over 4G skal fungere som normalt. Vi beklager problemene dette medfører for våre kunder. Vi kommer med ny oppdatering rundt kl. 14.00, skriver de.

– 30 prosent er rammet

Feilen oppsto klokken 11.15. Ifølge Bergensavisen skal så mange som 30 prosent av kundene ha problemer med å komme fram når de prøver å ringe ut.

– Det stemmer at vi opplever en feil i mobilnettet som gjør at enkelte anrop ikke går gjennom. Det er for tidlig å si hva som er årsaken, men vi jobber med feilsøking, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge til NTB.

Han kan ikke bekrefte at så mange som 30 prosent har problemer, men sier at flesteparten av kundene kan bruke mobilen som vanlig.

– De som ikke kommer gjennom, må prøve på nytt, understreker Sandstø overfor NTB.

Rettet klokka 14.06

Klokken 14.06 opplyste Telenor at feilen var rettet, og at mobiltrafikken gikk som normalt.

– Feilen ble rettet rett etter klokken 14. Det er litt for tidlig å slå fast hvorfor dette skjedde, men vi har jobbet på spreng hele tiden for å finne ut hvor feilen lå, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge til NTB.

Han beklager de problemene feilen medførte for selskapets kunder.

Vanlig datatrafikk, mobildata, Facetime, Skype og tale over 4G gikk som normalt.