Oppdatering: Anleggsarbeidet er utsatt til Forsvaret har snust opp gammelt sprengstoff i tunnelen. 5.-18. september blir det bare stengt kl. 23.15-04.00.

Den lenge varsla oppgraderinga av Innfjordtunnelen på E136 mellom Innfjorden og Åndalsnes starter 5. september.

Mellom klokka 18 og 06 blir det kolonnekjøring.

De som ikke kommer med kolonna klokka 23 får lang ventetid. Se tidene lenger ned.

Omkjøring

I sommerhalvåret kan vegen om fv. 63 Trollstigen brukes som omkjøring for kjøretøy kortere enn 13,1 meter.

Omkjøring om riksveg 15 Strynefjellet er også mulig.

For de som velger omkjøring via Molde, er det satt opp tre nattferjer på sambandet Sølsnes-Åfarnes.

Tidene for kolonne

Se oppdatert oversikt hos Vegvesen.no

Dette er tidene for kolonnekjøring i Innfjordtunnelen:

– Fra Innfjorden kl. 19.00, 20.00, 21.30, 23.00 og kl. 04.15.

– Fra Åndalsnes kl. 19.15, 20.15, 21.45, 23.15 og kl. 04.00.

Natt til lørdag er det ikke kolonner kl. 04.00 og 04.15.

Dersom Strynefjellet skulle bli stengt i vintersesongen, blir det også kolonne klokka 02 fra Innfjorden.

Ferje Sølsnes-Åfarnes

Dette er tidene for ferja Åfarnes-Sølsnes for de som velger omkjøring via Molde.

– Fra Åfarnes kl. 01.15, 02.45 og 04.15.

– Fra Sølsnes kl. 01.30, 03.00 og 04.30.

Tidene gjelder fram til 24. desember.

Oppdatering: Denne ferja går ut fra 16. februar 2018

Ventetid i Måndalstunnelen

Også i Måndalstunnelen på E136 pågår det oppgradering nattestid. Her kan det kjøres på utsida av tunnelen, med kontinuerlig ledebilkjøring kl. 18–06 i én kjøreretning av gangen.

Ventetida blir opptil 15 minutt. Natt til søndag er tunnelen åpen.

Ferdig sommeren 2018

– Omtrent alt som går an å skifte i tunnelene skal skiftes ut. Når utbedringen er ferdig sommeren 2018 vil det knapt være noen tunnel i Norge med mer avansert sikkerhetsutrustning enn den 6,6 km lange Innfjordtunnelen, opplyser Vegvesenet.

– Alt av elektrotekniske installasjoner og sikkerhetsutstyr skal skiftes ut i begge tunnelene. Både Innfjord- og Måndalstunnelen får DAB-dekning, ny vann- og frostsikring, brannventilasjon, gjennomgående betongrekkverk og nye snunisjer. I tillegg får den lange Innfjordtunnelen kameraovervåkning, høyttalere, og sammenhengende ledelys, skriver Statens vegvesen videre.

Entreprenør for tunnelarbeidet er AF Gruppen Norge. I anbudsrunden kom Vestnes-firmaet One Nordic Kraftmontasje AS på andreplass, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth til smp.no.