Skipene som bygges ved Kleven verft blir de første helelektriske ekspedisjonsskipene i Arktis og Antarktis, opplyser Hurtigruten i en pressemelding. De kaller beslutningen om en hybridløsning for en viktig milepæl.

– Det er hevet over enhver tvil at fremtidens skipsfart er både stillegående og utslippsfri. Vi vil bruke våre nye ekspedisjonsskip som isbrytere for denne teknologien og vise verden at hybriddrift på store skip er mulig allerede nå, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam.

Ifølge Hurtigruten reduserer teknologien drivstofforbruket og CO2-utslippet med tjue prosent, noe som tilsvarer i overkant av 3000 tonn CO2 pr. år. Allerede i første fase vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig å seile heleelektrisk i 15-30 minutter, men besparelsen er viktigst.

Sålangt har ikke teknologien for å drive et hurtigruteskip utelukkende på elektrisk kraft vært tilgjengelig, og nybyggene blir trolig de første i verden.

–  Store skip forbrenner store mengder drivstoff, og innsparingen ved å gå over til elektrisk kraft er betydelig. I tillegg kommer mulig fremtidig prising av klima- og partikkelutslipp som vil øke kostnadene ved å forurense. Da vil skipsfarten omstilles raskt, sier Skjeldam.

Rolls Royce er utvikler av hybridløsningen. Også miljøorganisasjonen Bellona har vært sentrale i prosjektet.