Norske mediehus har det vanskelig økonomisk, men holder på leserne. Norske mediehus når daglig 83 prosent av befolkningen med alle sine publiseringsplattformer.

De fleste leserne bruker nettutgavene (61 prosent), men fortsatt leser mer enn halvparten av befolkningen (51 prosent) minst én papiravis en gjennomsnittlig dag. Mediehusenes mobilutgaver har en daglig dekning på 40 prosent.

– Det er tøffe tider i bransjen, men tallene viser at norsk journalistikk fortsatt står sterkt. Ikke uventet fortsetter papirlesingen å falle, men vi klarer å beholde leserne digitalt gjennom satsing på godt norsk innhold, uttaler Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) til NTB.

Her finner du alle lesertallene (ekstern lenke).

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup, som har endret måten leserne telles på fra tidligere.

«Utvalget i Forbruker & Media har en overrepresentasjon av respondenter med høyere utdanning. Derfor innføres nå en utdanningsvekt fra og med denne rapporteringen. Dette slår i større grad ut for noen titler, som andelsmessig har mange lesere med høyere utdanning. Tallene for avisene er derfor ikke direkte sammenlignbare med gamle lesertall», skriver MBL om undersøkelsen.

Lesertallene som ble framlagt onsdag viser at Sunnmørsposten har totalt 99.000 daglige lesere på papir, nett og mobil. Tabellen under viser lesertallene til andre lokale aviser:

AvisLesertall
Sunnmørsposten99.000
Romsdals Budstikke48.000
Fjordenes Tidende15.000
Vikebladet-Vestposten14.000
Møre-Nytt12.000
Fjordingen11.000
Åndalsnes Avis10.000