Både Statens vegvesen og Statens havarikommisjon for transport (SHT) mener den ukrainske turistbussen kan ha blitt umulig å styre for den drapssiktede sjåføren i Valldal-ulykka.

Styringssystemet sviktet

Politiadvokat Magnus Engh Juel bekrefter overfor smp.no at Statens vegvesen har levert sin rapport.

– I rapporten står det at kollisjonen fører til skade på styresnekken på bussen, altså styringssystemet. Det fører til at sjåføren mister kontrollen over bussen, og bussen kjører ut av veien. Det er i korte trekk konklusjonen, bekrefter Engh Juel til smp.no.

Les også: Kritisk til fartsgrensa

Les også: Ulykkesutsatt veg mangler dekning

Overingeniør og ulykkesundersøker Frank Sandvik, som har skrevet rapporten, sier til smp.no at det er riktig at Vegvesenet mener bussen ble umulig å styre, slik at den veltet utfor vegen.

Én omkom – 14 til sjukehus

Det var 30. juli at den ukrainske turistbussen kjørte utfor veien på fylkesveg 63 etter å ha kollidert med en personbil.

41 passasjerer i tillegg til guide og to sjåfører var om bord i bussen. Én passasjer omkom, og 14 andre ble sendt til sjukehus. Sjåføren mistet kontrollen etter sammenstøtet, og bussen veltet og landet på taket i grøfta.

Politiet siktet sjåføren for brudd på vegtrafikklovens paragraf 3 og straffelovens paragraf 281. I praksis betyr det at sjåføren er siktet for uaktsomt drap.

Les også: Statens vegvesen forsvarer farten på FV63

Les også: Begge førerne ble alkotestet

Oljelekkasje

Statens havarikommisjon for transport har opprettet undersøkelsessak. Uten å ha konkludert viser forundersøkelsen deres at styresnekken ble skadet i sammenstøtet, og det oppsto en oljelekkasje, bekrefter avdelingsdirektør Rolf Mellum.

Havarikommisjonen mener at dette kan ha påvirket muligheten til å styre bussen.

– Undersøkelsen vil innrettes mot å klarlegge hendelsesforløpet, samt påvise de årsaksforhold som bidro til at styresnekken ble skadet. Videre vil førernes adferd i møtesituasjonen og de stedlige veiforholdene bli undersøkt.

Krever løslatelse

– Med bakgrunn i det som fremkommer her mener jeg det ikke er grunnlag for siktelsen, og jeg har derfor begjært min klient løslatt. Det er ikke grunnlag for varetekt, sier mannens forsvarer Erling Flisnes til smp.no.

(saken fortsetter etter bildet)

Advokat Erling Flisnes krever at bussjåføren blir løslatt. Foto: Frode Kleiveland

Oppdrag fra politiet

Politiadvokat Engh Juel sier saken fremdeles er under etterforskning.

– Vi har ikke konkludert, men det er riktig at en siktelse alltid er mulig å endre så lenge en sak er under etterforskning, sier han.

Overingeniør Frank Sandvik i Statens vegvesen sier at han har utarbeidet rapporten på oppdrag fra politiet.

Havarikommisjonen vurderer saken først og fremst med tanke på trafikksikkerhet. I utgangspunktet kan de bruke opp mot 12 måneder på sin gransking, men avdelingsdirektør Mellum ønsker å få saken ferdig så snart som mulig.

– Vi skal nå snakke med fører og få inn resten av informasjonen vi trenger fra ulike hold. Det trengs også litt mer undersøkelse på selve styresnekka, sier han.

Flere eksempler

Generelt har kommisjonen sett flere eksempler på ulykker hvor kjøretøy har mistet styreevnen etter frontkollisjon.

– Ofte har det være kraftigere kollisjoner enn her, men det er ikke uvanlig at tunge kjøretøy kan miste styreevnen, påpeker Mellum.

Han sier de skal nøste mer i om bussen var i teknisk god stand. Etter det Sunnmørsposten forstår har den ukrainske sjåføren forklart at bussen var i god stand.

Fart

I den siste fengslingskjennelsen kommer det fram at bussen holdt 57 km/t på kollisjonstidspunktet. Personbilen holdt en fart på mellom 0-15 km/t. Det er 80-sone på stedet.

– Enhver fører plikter å tilpasse farten etter forholdene, påpeker politiadvokat Engh Juel med tanke på vegtrafikklovens §3:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Ulykkesundersøker Frank Sandvik bekrefter at Statens vegvesen og Havarikommisjonen leverer to uavhengige rapporter.