– Det er veldig bekymringsfullt med tanke på velferden vår, sier administrerende direktør Vibeke Madsen i Virke.

Varehandelen er den største sektoren for privat sysselsetting. Madsen etterlyser bedre og tydeligere grep fra politikerne for å skape nye og lønnsomme arbeidsplasser i tida framover.

Forundret

– Politikerne må snakke opp tjenestenæringene og verdien av arbeidsplasser innenfor tjenestesektoren, akkurat som de gjør innenfor industrien, sier Madsen til NTB.

– Vi trenger politikere som forstår rammebetingelsene, og en politikk som sikrer investeringer, risikovilje og tilgang på riktig kompetanse. Det som forundrer meg, er at det ikke kommer sterkere signaler fra våre politikere når vi står foran en så stor omstilling som nå.

– Jeg er spent på hva regjeringen vil levere på dette feltet når statsbudsjettet legges fram i oktober, sier hun.

Samtidig viser en kvartalsvis oversikt fra Virke at næringslivet ser lyst på framtida.

– Vi tror som så mange andre at vi er på eller nær konjunkturbunnen, sier sjeføkonom Lars Haartveit i Virke.

Sus i salget

Positive tegn i tiden er at oljeinvesteringene faller mindre, mens eksportnæringene og innenlandsk reiseliv nyter godt av en svak krone. Dessuten er rentene fortsatt lave, mens den høye prisstigningen på varer trolig er midlertidig.

Helt konkret går salget av elsykler og dyr kosmetikk så det suser, mens prisen på klær er på vei oppover for første gang siden midten av 1990-tallet. Innenfor møbelbransjen går salget av eksklusive og dyre møbler best.

Det viser at tilliten til norsk økonomi blant forbrukerne har økt kraftig i år, slår Haartveit fast. De har også grunn til å se lysere på framtiden, mener han.

– Den høye prisveksten vi ser nå, først og fremst på importerte varer, vil avta klart til neste år. Det vil bidra til økt realinntektsvekst, sier Virkes sjeføkonom.

Miljøkrav

Mens fire av ti næringslivsledere tror at deres bransje vil gjennomgå endringer de neste fem årene, ser seks av ti store muligheter for sin bedrift.

Samtidig mener bare halvparten av bedriftene at de har behov for å styrke miljøkompetansen.

– Virke jobber nå med å få opp forståelsen og kunnskapen om dette i bransjen. Vi opplever at flere og flere virksomheter tar dette innover seg, sier Madsen – som sparker klimaballen videre til forbrukerne.

– Forbrukerne må stille grønnere krav, og innkjøperne må stille mye tøffere krav til produsentene, sier hun. (©NTB)