En unntaksbestemmelse i EØS-avtalen om anskaffelse av militært materiell er åpningen regjeringen bruker for å hindre at kontraktene blir sendt ut på internasjonalt anbud. I stedet vil det bli en anbudskonkurranse mellom norske verft. Kleven, Ulstein og Vard er alle verft som har kapasitet til å bygge denne typer båter. Norge har i dag tre kystvaktfartøy i Nordkapp-klassen. Alle tre er bygget rundt 1980.Frps Harald Tom Nesvik har gjentatte ganger bedt om at denne unntaksbestemmelsen blir brukt. Han er strålende fornøyd med at det er det som nå skjer.– Denne viktige beslutningen vil kunne få svært stor positiv betydning for hardt prøvede verft langs kysten. Det er helt åpenbart at verftene på Sunnmøre her vil kunne konkurrere om dette oppdraget, sier Nesvik.Nordkapp-klassen er den største typen kystvaktfartøy Norge har, og er båter med helikopterlandingsplass og helikopterhangar. I den opprinnelige planen i regjeringens langtidsplan for forsvaret, var det lagt opp til byggestart i 2020. Dette blir nå forskjøvet til 2018. Saken vil bli omtalt i budsjettet som legges fram neste uke. Der heter det:– Vi forbeholder dette norsk verftsindustri fordi det er avgjørende av sikkerhets- og beredskapshensyn at vi har kompetansen og kapasiteten til å vedlikeholde sjøforsvarets fartøy og bygge skip av denne typen i Norge, skriver regjeringen i sitt budsjettforslag.

Frps Harald Tom Nesvik er strålende fornøyd med at skipene skal bygges ved norske verft. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix