– Denne usikkerheten for prosjektet har en eller annen bestilt. Jeg registrerer at det er lagt inn ting i siste rapport som vi har sagt klart nei til. Her er det noen som ikke vil høre på fylkestinget, sier leder for plannemnda, Frank Sve (Frp).

Det var høy temperatur da konsulentene i Deloitte og Oslo Economics/Atkins la fram sine beregninger for finansiering av Nordøyvegen på møtet i Molde fredag.

Uenige

Mens Deloitte mener at prosjektet til 3,5 milliarder er sjølfinansierende under gitte forutsetninger, konkluderer Oslo Economics med stor usikkerhet for Nordøyvegen.

De mener nedbetalingstiden på lån må nedjusteres til 30 fra 40 år. Ferjeavsløsningsmidlene vil bli 12 mill. mindre årlig enn det fylket har regnet med. Og årlig kostnad til fremtidig rehabilitering av bruer og tunneler blir 28 millioner. På toppen av dette må rentekostnadene opp, og fylket må budsjettere med drøyt 10 mill. i året for ny bussrute for Nordøyene.

Irritert

Plannemnda ga fredag klar beskjed om å fjerne rehabiliteringskostnadene og nytt busstilbud som Oslo Economics har lagt til grunn for finansieringen.

– Fylkestinget har jo sagt nei til å ha med dette i grunnlaget. Jeg skal finne ut hvem som har overstyrt oss, og finner meg ikke i at administrasjonen overstyrer politisk ledelse, sier han.

Sve mener altså at Oslo Economics ikke har fått en bestilling i tråd med det politikerne mener er relevant å ha med.

Han mener også at konsulentene har blandet sammen ferjesubsidier og frigitte ferjekostnader, slik at den riktige inntekten vil være 70 millioner årlig over 40 år. Ikke 59 som konsulentene har regnet seg fram til. Nemnda ber også fylkesrådmannen finne ut om 40 års nedbetalingstid er mulig.

Til tross for uenighetene mener Sve at prosjektet er styrket med to rapporter, for da vet politikerne hva de har å forholde seg til.

Både Kristin Sørheim (Sp) og Iver Nordseth (V) i utvalget støtter Sve. Nordseth sier politikerne har lagt klare føringer.

– Vi hadde møte i august, og da sa vi klart ifra om at vi ikke ville ha med punktene vi nå har fjernet, sier Nordseth.

Ulike miljø

Han tror ulike miljø og forutsetninger gjør at konsulentene har landet ulikt. Grunnen til at det blir feil å ta med rehabiliteringskostnader er at det vil torpedere hele prosjektet, da fylket allerede har et etterslep på 5,9 milliarder på vedlikehold allerede.

– Det er uvanlig å legge inn dette i finansieringsgrunnlaget på denne måten, mener han.

– Helt greit

Samferdselssjef Arild Fuglseth synes det er helt greit at Plannemnda ber om innsyn i all kommunikasjon mellom administrasjonen og konsulentselskapene.

Samferdselssjefen mener det ble lagt fram to gode rapporter som gir en gjennomgang av forskjellige forutsetninger for finansieringen.

– Vi får et nyansert bilde og et veldig bra utgangspunkt for videre saksbehandling, sier han.

Fuglseth sier at rapporten fra Oslo Economics er bestilt av administrasjonen, mens Nordøyvegen AS har bestilt rapporten fra Deloitte.

– Lå inne i bestillingen

– Vi hadde møter i august hvor det blant annet var spørsmål om rehabilitering, buss og ferjeavløsningsmidler, sier Fuglseth om diskusjonen rundt punktene Plannemnda korrigerte i sitt vedtak.

– Hvilken kommunikasjon har det vært mellom administrasjonen og konsulentene?

– Det har vært per brev og e-post i forhold til bestillinga av prosjektet.

– Hvorfor ber dere om utredning av punktene politikerne ikke mener er relevante?

– Det er et spørsmål som har dukket opp seinere. Vi bestilte oppdraget administrativt og disse punktene lå inne i bestillingen. Slik jeg husker det kom dette opp 26. august da den foreløpige rapport kom. Da er vi inne på rollene, og administrasjonen har en oppgave i forhold til å få fram alle sider ved en stor investering. Vi snakker om 3,5 milliarder kroner, sier Fuglseth.

– Hva mener du om at det antydes at administrasjonen jobber mot politikerne i denne saka?

– Vi har forskjellige oppgaver i et prosjekt som dette og vi jobber ikke mot politikerne.

– Har jobbet uavhengig

Konsulentene Jan Rune Baugstø og Erling Faugstad sier at de har jobbet helt uavhengig med rapporten som viser stor usikkerhet rundt Nordøyvegen. Kostnaden kan svinge fra 2,9 milliarder til 3,9 milliarder i ett av ti tilfeller i så store prosjekter, mener de.

– Dette er en standard måte å uttrykke det på rundt den reine investeringskostnaden. Og en ting tør jeg å si, usikkerheten er i hvert fall ikke overdrevet i et så stort og komplisert prosjekt. Det viser også forskningen, sier Baugstø.

Også Remi Eliassen i Deloitte understreker at de har jobbet uavhengig med sin rapport.

Les flere saker om Nordøyvegen her