«Normand Maximus», om lag 180 meter langt, blir det største offshorefartøyet som så langt leveres fra et norsk verft. Det er Solstad Offshore som har fått bygd gigantskipet ved Vard Brattvåg.

Verftsdirektør Fredrik Mordal Hessen sa til Sunnmørsposten i sommer at kontrakten er den største i størrelse, arbeidsomfang og målt i kroner ved verftet, men pris ville han ikke ut med.

– Skipet er forsinket

Fartøyet, som blir det største i Solstad Offshore sin flåte, har en langtidskontrakt med italienske Saipem. Båten vil bli brukt på prosjektene til Saipem rundt om i verden, og første tur er i utgangspunktet til Vest-Afrika.

– Skipet skulle ha vært levert i midten av juli, bekrefter adm. dir. Lars Peder Solstad overfor smp.no. Han sier at det har vært forsinkelser, men at vi må prate med Vard om årsaken.

På spørsmål om det blir gitt dagbøter overfor verftet, sier ikke Solstad mer enn at kontrakten regulerer dette forholdet.

– Utover det har jeg ikke flere kommentarer, sier han.

– Ikke unormalt med dagbøter

Informasjonssjef Hege Akselvoll i Vard påpeker at bygg nr. 830, Normand Maximus, er et stort fartøy med mye avansert utstyr om bord. Det pågår fortsatt testing.

Skipet har fullført de fleste sjøprøver, og neste sjøprøve vil nå være testing av den store offeshorekranen om bord.

– Under byggefasen av alle våre fartøy er det kontinuerlig dialog mellom verft og rederi om fremdriften av prosjektet. I vår næring er det ikke unormalt med dagbøter om leveranser er forsinket i henhold til avtale med kunde. Forskjøvet levering kan skyldes både planlagte og uforutsatte hendelser, og endelig oppgjør tas først i forbindelse med formell overlevering etter ferdigstilling. Vi kan derfor ikke si noe om skip under bygging, skriver Akselvoll i en e-post.

Informasjonssjefen vil ikke ut med endelig leveringsdato eller konkret årsak til forsinkelsene, men understreker at de fleste fartøy blir levert til riktig tid.

– Er det riktig at forsinkelsen skyldes problematikk rundt kranene?

– Jeg ønsker ikke å kommentere utfordringer vi møter underveis i et prosjekt, svarer Akselvoll, og legger til at det generelt er mange årsaker til at et fartøy kan bli forsinket.

Blant annet kan det være både avtalte ting og uforutsette hendelser. Når den formelle overleveringen skjer, tar man en gjennomgang av ekstrakostnader.

– Vi hadde som mål at båten skulle leveres noe tidligere, men det er tester som pågår og det er avansert utstyr. Målet vårt er at båten skal leveres innen kort tid, sier Akselvoll.

Hun har ikke noen kommentar til om Vard frykter at forsinkelsen kan bli kostbar.