Det sier Knut Flakk på et sjeldent besøk i bystyresalen i Ålesund rådhus.

Flakk-gruppen, som blant annet eier Devold og 62 Grader Nord, har fram til nå ikke vært et fullt så synlig medlem av Lyntogforum Møre og Romsdal.

Men på onsdagens åpne møte om Dovrebanen, som ifølge beregninger kan frakte folk og varer mellom Ålesund og Oslo på 2,5 timer, tok han ordet.

– Jeg har aldri stått her før, så det er kanskje på tide, begynner Flakk fra talerstolen.

Knut Flakk var sistemann ut på Lyntogforums tre timer lange møte om lyntog.

Fundamentale utfordringer

Flakk mener regionen står overfor tre fundamentale utfordringer:

  • Næringslivet er under betydelig press på grunn av oljekrisen.

  • Det politiske og administrative kartet er i ferd med å bli tegnet på nytt.

  • Samtidig går diskusjonen om framtidige samferdselsløsninger.

– I øyeblikket ser det faktisk ikke så veldig bra ut. Vi har en stor vestlandsregion i oppbygging, der Møre og Romsdal har valget mellom å bli en liten utkant, eller å bygge en Ålesundsregion som er tilstrekkelig stor, sier Flakk.

– Hvis vi ikke klarer å skape framtidsrettet samferdsel inn mot vår region, vel, så kommer vi i bakevje, fortsetter han.

Her planlegges det lyntog. Fra brosjyra Smart samferdsel.

Science fiction?

Skal vi sikre videre utvikling og vekst, må det bygges andre vekstkraftige næringer i tillegg til olje og gass, mener han, og trekker fram reiseliv, fisk og fornybar energi.

– Skal vi lykkes, enten i reiseliv eller vareproduserende industri, må vi ha en rask og miljøvennlig transport.

I dag flyr den jevne nordmann ifølge Lyntogforum ti ganger mer enn den jevne europeer.

– Vi er det svake leddet i transporten

Også Kristian Jørgensen fra Fjord Norge, som representerer 14 destinasjonsselskap på Vestlandet, mener lyntog vil være viktig for framtidens reiseliv.

– De skandinaviske fjordene er høydepunktet på manges tur, men vi er også det svake leddet i transporten. Det er et stort minus for oss når vi skal hente inn ressurssterke turister som har penger, men begrenset med tid, sier Jørgensen.

Fjord Norge- direktør Kristian Jørgensen Foto: Tove Elise Thue Dale

– Her ser vi at andre er i ferd med å konkurrere oss ut, fortsatte Fjord Norge-lederen, og trakk fram Sveits som et eksempel på et land med mange enkle togløsninger for turister.

Biltransport og fly, som i dag er transportmiddelet til de fleste turistene, henger også dårlig sammen med bildet av ren norsk natur, sier Jørgensen.

– I Norge har vi 19 fylkeskommuner med 19 billettsystemer. Det holder ikke for norsk reiseliv.