– Planforslaget er en viktig milepæl for dette samferdselsprosjektet, sier Svein Harsjøen som er styreleder i Hamnsundsambandet as.

I går inviterte han og daglig leder Kjell Sandli til en befaring langs traseen med havnevesenets båt «Skansen».

Missing link

– Men hovedmålet med dette prosjektet er å knytte Ålesundsregionen og næringslivet tettere sammen med et kortere vegsystem mellom Haram, Giske og Ålesund, understreker Harsjøen.

I planen legges det vekt på at Hamnsundsambandet kan avlaste både E39 i Brusdalen og fylkesvegen over Ellingsøya.

– Og dette er et vegprosjekt som er viktig for Ålesund sentrum, understreker styrelederen. Kortere veg til flyplassen er viktig, men like viktig er det at det også blir enklere for folk fra Haram og nå Ålesund sentrum.

Svein Harsjøen sier litt spøkefullt at det er viktig å understreke at det går an å kjøre i begge retninger i Hamnsundsambandet.

– Prosjektet er viktig for Ålesund også, slår han fast.

Anbefalt alternativ

Det er Nordplan som har utarbeidet planforslaget som nå skal behandles politisk i de tre kommunene. I planprosessen har ulike alternativer vært vurdert, men man sitter nå igjen med et anbefalt forslag som går i tunnel fra Kverve til Store Kalvøy og videre på fyllinger og bruer til Hamnsundet.

Sikring av bosettingen på Store Kalvøy er et av delmålene for Hamnsundsambandet, og det vil også gi enklere tilgang til rekreasjons- og friluftsområder.

Møreforsking og Høgskolen i Molde har regnet på samfunnsnytten, og konkluderer med at «Hamnsundsambandet ser ut til å være et relativt robust prosjekt med betydelig netto nytte for samfunnet.»

I forslaget til områdeplan opererer planleggerne med en kostnad på vel to milliarder kroner.

– I dette prosjektet er det ingen ferjeavløsningsmidler, og det kan heller ikke fullfinansieres med bompenger. Vi er derfor avhengige av fylkeskommunale tilskudd, sier Svein Harsjøen.

Med denne planen er vi i hvert fall kommet fram til startstreken i kampen om samferdselskronene.Harsjøen tør ikke å anslå når spaden kan settes i jorda, mens Kjell Sandli håper på at det ikke skal gå så mye mer enn fem år.

<strong>Kart:</strong> Tunnel mellom Kverve og Store Kalvøy og bruer og fyllinger videre til Hamnsundet er det anbefalte alternativet i områdeplanen for Hamnsundsambandet. Kart: Nordplan