Mandag kom kronprins Haakon til Ålesund i forbindelse med Sikt-konferansen. Etter et møte i Farstad Shipping sine lokaler på Skansekaia, flyttet følget seg videre til lunsj hos Sparebank1 på St. Olavs plass.

En rekke næringslivstopper fortalte om egen bedrift, før banksjef Jan Rune Hurlen la fram tanker rundt offshorekrisa på Nordvestlandet.

– 2017 blir tøft

– Jeg tror 2017 blir et relativt tøft år. Veldig mange rederi har i året som har gått levd på kontrakter som er gjort tidligere. Flere av disse går ut, og det blir reforhandlinger. De nye kontraktene blir på et helt annet nivå, som gjør at inntjeningen blir dårligere, sier Hurlen til Sunnmørsposten etter møtet.

– Frykter du at en god del av næringen kan bli solgt på billigsalg?

– Ja, når situasjonen er som den er og kapitalen forsvinner fra de eksisterende i form av prisingen, så kan du risikere at det kommer inn sterke enheter som kan ta over de lokale rederiene. Hva de gjør kan vi ikke forutse, men vi kan frykte at de vil slå de sammen, som du ser med Rem som blir slått sammen med Solstad. Hovedkontoret blir lagt til Skudeneshavn, ikke Fosnavåg. Ser vi mer av dette, så kan vi plutselig komme til en situasjon der en ikke har hovedkontorfunksjoner igjen i vår region. Det vil være negativt, mener Hurlen.

Bekymret for hovedkontorene

Innen offshore har banken en portefølje på rundt fire prosent av total forvaltningskapital. Hurlen mener ikke at det er en bankkrise på gang, men lokalt er det et stort fagmiljø som er viktig. Han frykter tilsvarende utvikling som i oppdrettsnæringen.

– Der var det mange små, lokale anlegg og lokale eiere. Så kom større aktører og tok over flere og flere. I dag er det ikke hovedkontorfunksjoner igjen i oppdrett. Disse er borte fra vår region. Da mister man en del av kompetansen, men også tilførsel av kapital som er viktig. Hovedkontor gjør investeringer lokalt, og er mer aktive enn avdelingskontor, mener Hurlen.

Han mener at Nordvestlandet er avhengig av et blomstrende næringsliv.

– Hvor fort kan endringene skje?

– Når du ser på offshorenæringen nå, så kan det skje relativt kjapt. Vi vet jo ikke hvilke løsninger som blir valgt, men vi så hva som skjedde med Rem. Og vi vet at alle rederier er i forhandlinger.

Situasjonen blir ikke enklere framover, mener Hurlen.