Det mener Jørn Inge Løvik som sammen med Hanne Moldvær Salthammer og Frode Gjelstenli kjemper en idealistisk kamp for å realisere Romsdalsaksen. De har ikke noen stor økonomisk plattform for utredninger, slik Møreaksen har det. Samtidig mener de at deres forslag blir trenert.

Mens Møreaksen mellom Ålesund og Molde gjør en lang sving vestover fra Vestnes mot ytre Romsdal, vil Romsdalsaksen lenger inne i fjorden etter deres mening gi en langt rimeligere, sikrere og miljømessig bedre løsning for E39.

Regner kostnader

– Vi har engasjert et anerkjent konsulentselskap til å regne på kostnader ved å legge E39 over Tresfjordbrua med flytebru fra Hjelvika, veg over Sekken og langs nordsida av Veøya til Sølsnes. Allerede nå kan jeg si at det være betydelig rimeligere enn om man velger Møreaksen med lang undersjøisk tunnel og hengebru, mener Løvik.

Trenert av politikere

Synspunkt: «Møreaksen - eit felles løft for fylket» Av ordførarane Eva Vinje Aurdal (Ålesund), Harry Valderhaug (Giske), Jim-Arve Røssevoll (Sula), Vebjørn Krogsæter (Haram), Oddvar Myklebust (Sandøy) og Dag Olav Tennfjord (Skodje)

– Er ikke dette forslaget forlatt for lenge siden?

– Det er ikke for seint å snu, og med de kostnadene som Møreaksen kommer opp i, burde alle være interessert i rimeligere og mer miljømessige løsninger, sier Løvik. Han mener deres forslag er blitt trenert av politikere og byråkrater i lang tid.