– Om vi så må kjøre fem mil for å levere ei avis, skal vi gjøre det. Det er samfunnsoppdraget vårt, sier daglig leder Stig Kleive og markedssjef Kristoffer Fausa til Sunnmørsposten.

Om ei uke går ålesundsselskapet i gang med den store oppgaven etter at det i juni vant anbudet med Samferdselsdepartementet om distribusjon av de lørdagsavisene som ikke blir brakt ut av avisenes egne bud. Det omfatter anslagsvis 150.000 aviser. De resterende 85 prosent av lørdagsaviser leveres av Helthjem-nettverket. Tidligere var det Posten Norge som hadde denne avtalen.

Ifølge Samferdselsdepartementet utgjør distribusjonen på lørdager 15 prosent av det totale avisopplaget. Avtalen gjelder i første omgang for to år.

Godt forberedt

– Er et lite selskap som dere forberedt på dette?

– Ja! Vi la ned mye arbeid i søknaden om konsesjon, og siden tildelingen har vi arbeidet hardt for å få sy sammen et godt distribusjonsnett.

Det ble lite tid til feiring, men det har gått med desto mer overtidsmat, smiler de to. De virker avslappet foran den store oppgaven. For noen i selskapet er det blitt arbeid både dag og natt den siste tida.

– Det har vært en tendens til å knytte seg til mot slutten. Helt inntil nylig er vi blitt tildelt nye distribusjonsområder, sier Stig Kleive.

Kvikkas.no, som består av en administrasjon på rundt 12–13 ansatte, har ikke egne bud. De eier ikke engang egne biler. De har knyttet til seg et nett av distributører over hele landet, og disse igjen har vel 500 avisbud som skal sørge for at abonnentene får sine lørdagsaviser. Administrasjonen av distribusjonen skjer stort sett lokalt.

Sier de har kontroll

– Vanskelig å holde kontroll?

– Hele virksomheten vår er bygd opp med en strømlinjeformet logistikk, og vi utnyttende beste IT-tjenestene som finnes på markedet. Vi har utviklet god kompetanse til å utnytte disse verktøyene, sier Kleive og Fausa, som understreker at de også har gode kontrollrutiner. De vet nøyaktig når et bud leverer varen, og kan følge opp raskt om det skulle bli forsinkelser.

Å bringe aviser er ikke noe nytt for kvikkas.no. I flere år har selskapet hatt avtale om å bringe aviser, ukeblader, brød og alle typer gods til bygder og byer i Møre og Romsdal. Selskapet ekspanderte for fire år siden utenfor fylket, og i 2014 ble det et nasjonalt selskap. Hele tida gjør man avtaler med lokale budselskaper.

Omsetningen øker også jevnt og trutt. I 2009 var den på 15 mill. kroner. I 2015 var den 46 mill. kroner, og i år regner selskapet med å komme opp mot 70 mill. kroner.

– Hva betyr kontrakten dere har fått?

– Kontrakten har stor verdi i seg selv, men synergieffekten ved at vi har bygget opp et tettmasket nasjonalt distribusjonsnett har også svært viktig. Nå kan vi ta på oss oppdrag med å bringe varer til og fra det minste lille sted i Norge, sier de to «Kvikkasene».

Teamet som forbereder den store avisdagen lørdag 5. november. Fra venstre: Linda Kristine Gjerde, Katrine Paulsen (prosjektkoordinator) og Trygve Moxness (prosjektleder). Foto: Johan Behrentz
Daglig leder Stig Kleive i Kvikkas mener selskapet har god kontroll på oppgaven de har tatt på seg de neste to årene. Foto: Johan Behrentz
Kvikkas.no i Ålesund har spesialisert seg på logistikk. Fra venstre: Kristoffer Fausa (markedssjef) og Stig Kleive (daglig leder). Foto: Johan Behrentz