Det sier direktør Sølve Høyrem i meglerselskapet Westshore Shipbrokers til Sunnmørsposten.

Mini-rater

Dagens rater for ankerhåndteringsskip (AHTS) er nå på et historisk lavmål på rundt 50.000 kroner. Dette er ikke engang nok for å betale renter og avdrag til rederiene. Tilbudet av skip er fortsatt for stort, og aktiviteten er for liten i Nordsjøen.

Administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore er langt på veg enig med megleren, men ville aldri akseptere å gå på akkord med sikkerheten for rederiets fartøyer.

Sjølutslettende: Administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore i Ulsteinvik mener situasjonen der redere underbyr hverandre går på sikkerheten løs.

Derimot frykter han for sikkerhet og vedlikehold for skip til de rederne som går på de laveste ratene.

Tullete og ille

– 50.000 kroner pr. dag er mindre enn det koster å ha en båt i opplag. Det er sjølutslettende, tullete og ganske ille det som skjer. Vi har nettopp tatt ut en ny AHTS ut av markedet, og andre rederier har gjort det samme. Likevel går dagratene feil veg. Noen bør stille spørsmål ved hvorfor dette skjer, sier Ulstein, som undrer seg over at mange av selskapene som aksepterer lave rater, driver på bankenes regning.

Desperate

– Likevel er de førende i det som skjer. De er desperate etter å skaffe jobber til de nye, dyre og moderne båtene sine. Enkelte har prøvd å gå foran med et godt eksempel, og sier klart fra at de ikke vil gå under et visst nivå. Vi har også prøvd det og lar båtene våre bli liggende ved kai. Island Offshore har nå ti båter ute av markedet, og bare en AHTS i spotmarkedet, Island Valiant. Den ligger til kai i Bergen. Halvparten av rederiets AHTS er i opplag.

Når det gjelder store fartøyer som har utstyr til å operere ved brønner, er markedet noe annerledes. De skipa er på kontrakt til det Ulstein mener er fornuftige rater.

Sette grense

Totalt er det 84 ankerhånteringsskip over 15.000 hk i Nordsjøen. 43 av dem er i opplag. Likevel går ikke ratene opp.

– Hvordan kan man snu dette «underskuddsforetakendet»?

– Rederne burde kunne bestemme seg for ikke å gå under et minimumsnivå, som kan være operasjonskostnader pluss renter. Både banker, meglere og redere burde bidra til å stoppe denne sjølutslettende utviklinga, sier sjefen i Island Offshore.

– Om et oljeselskap betaler 50.000 kroner dag eller om de betaler faktiske operasjonskostnader, i alle fall rentene til et prosjekt, så betyr det ingen ting det lange løp. Oljeselskapene tar jo bare imot, men man burde kunne bli enige om et minimumsnivå.

Flere må si stopp

Daglig leder Sølve Høyrem i meglerfirmaet Westshore Shipbrokers er helt på linje med Håvard Ulstein i denne saka. Han tror også at det kan være fare for sikkerheten på sikt.

– Noen takker nei og mener vinninga går opp i spinninga. Men det nytter ikke at ett rederi sier stopp. Utfordringa i Nordsjøen er at det totalt opererer 445 båter fordelt på 75 selskaper. Det betyr at det er mange mindre aktører, spesielt på PSV-sida. Dermed nytter det ikke at en reder sier at «nok er nok» og vil ikke gjøre mer på disse lave nivåene. Det må være flere som sier det samtidig og gjerne mange, sier Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers til Sunnmørsposten.