I forbindelse med en masteroppgave har Lovise Grøvdal og Maria Tomren fra Ålesund forsøkt å finne ut hva som påvirker norske offshore-rederiers beslutning om å legge skip i opplag.

– Vi ble overrasket over at rederiene trodde de analyserte opplagsbeslutningen på samme måte som alle andre, samtidig som det var stor variasjon i hvordan de vektla ulike hensyn, skriver de to nylig ferdigstuderte i en felles e-post til Sysla Maritime.

De har intervjuet direktør Mons Aase i DOF, Åge Remøy i REM Offshore, Kjell Rabben i Havila Shipping, Torstein Heggstad i Volstad Shipping og Even Remøy i Remøy Management. To rederier ønsker å være anonyme.

– Alle er enige om at ønsket om å kutte kostnader er den viktigste faktoren når de vurderer hvorvidt de skal legge skip i opplag, skriver de to studentene i oppgaven.

Opplag, eller?

Det som derimot overrasket studentene, var at det er vanlig praksis å fortsette å by skip i opplag på nye terminkontrakter.

– Dermed bidrar opplag mer til å vri tilbudet fra spotmarkedet til terminmarkedet heller enn å redusere tilbudet. Så selv om alle vi intervjuet mente ønsket om å redusere tilbudet var en viktig del av opplagsbeslutningen, blir denne effekten sterkt redusert av at skipene er tilgjengelige for nye kontrakter, skriver Grøvdal og Tomren til nettstedet.

Funnet deres bekreftes av meglere Sysla Maritime har snakket med.