Dermed kan de 1725 ansatte i Farstad Shipping og bortimot et likelydende antall i Siem Offshore senke skuldrene en smule. Men noen markering blir det ikke foreløpig.

Signerte avtale

Torsdag formiddag var det klart at partene har signert en avtale der de er blitt enige om prosessen med å skape en solid finansiell balanse for Farstad Shipping.

De er også blitt enige om hovedprinsippene for steg to, nemlig fusjonen med Siem Offshore.

– Det andre som har skjedd i dag er at de fleste store finanskreditorene til Farstad har, etter en lang prosess,  bekreftet at de er enige i prinsippene som ligger til grunn for avtalen, opplyser Kristian Siem.

– De resterende kreditorene – som ikke er sikret – er Farstad nå i diskusjon med der legges det frem forslag som er til deres beste, alternativet er mye verre. Så hvis fornuften seirer er jeg sikker på at dette kommer på plass. Det får tiden vise, sier Siem.

Analytiker: – Siem kan hindre at Farstad-familien taper alt (krever innlogging)

Vil være en verdensspiller

Siem viser til at han allerede i Oslo i september la fram en plan for næringen generelt sett om at en skulle bevare driftsenhetene langs kysten.

– Vi håper det nye selskapet vil være en verdensspiller med styrke til å overleve en veldig vanskelig periode i denne bransjen. Jeg ser lyst på fusjonen i forhold til alle interessenter i alle selskaper, sier Siem som eier 50,1 prosent av aksjene i det nye selskapet.

– Risikofylt og unødvendig

– Alle disse offshorerederiene langs kysten tror jo at de er eksepsjonelt gode. Realiteten er at de er veldig gode. Det vil være forstyrrende og risikofylt og helt unødvendig å nedlegge alle driftskontorene.

Vår plan er at vi opprettholder driften i Kristiansand for den virksomheten som er der, og vi opprettholder driften av Farstad her. Så er det klart at vi må ha ett hovedkontor for holdingsselskapet. Det blir i Ålesund.

Det vil si en del sentrale funksjoner, for eksempel markedsføring, blir styrt ut fra Ålesund.

– Du ser fornøyd ut adm.dir. Karl Johan Bakken?

– Med god grunn. Vi kan ikke senke skuldrene nå. Men vi er på god veg, sier han.

– Hva tenker du om oljeprisen, Kristian Siem?

– Svært få har et svar. Jeg er optimistisk på at oljeprisen ikke kollapser helt. Verden trenger olje og etterspørselen etter olje kommer til å være der i mange år framover. Derfor tror vi det blir nødvendig å erstatte de ressursene som forbrukes hver dag. Det kommer oljeselskapene til også etterhvert, og forhåpentligvis prioriterer oljeutvinning framfor utbytte, sier Siem.

– Det er meningsløst å spå om oljeprisen.

2017 blir et dårlig år

– Vi er ikke optimistisk for aktiviteten neste år. Selv om oljeprisen skulle komme opp i 2017 tar det tid å få igang store prosjekter, det tar et par år. Oljeprisen kan ikke komme som en redning for markedet vi ser i 2017 som dessverre er veldig dårlig.

– Hva er strategien fram mot 2020?

– Slå sammen og skape større enheter som er mer økonomisk og som kan utføre tjenesten for kunden på en mer effektiv måte. Og en mer beregnelig måte som gjør at vi blir foretrukket av den grunn. I den prosessen er det klart at vi sparer penger der vi kan.

Skal skrape mange skip

Farstad Shipping og Siem Offshore vil til sammen ha ca 110 offshoreskip.

Alle rederiene inkludert ligger det i dag 130 nordsjøskip i opplag. Farstad  Shipping har i dag 18 av totalt 55 skip liggende i opplag fordelt i Asia og her, opplyser Karl Johan Bakken.

Begge rederiene er i ferd med å skrape gammel tonnasje. Det skal bedre markedet.

– Tonnasje som er bygd før 2000 må skrapes. For hvis vi har brukt masse penger på å ha dem i opplag, og ende mer koster det å ta dem ut av opplag – mer enn du tror –  så er det en høy pris å betale for et skip med kort levetid, sier Siem.

– Hvor mange skip er fra før 2000?

-– Det har jeg ikke i hodet,  men det er ganske mange. Så det hjelper at de går til spiker. Det blir færre tilbud i markedet. Da er det en sjanse for at etterspørsel og pris kommer i balanse.

– På verdensbasis er det 700 skip, opplyser Sverre Andreas Farstad.

– I Siem Offshore har vi ikke så mange igjen.  Vi solgte et skip i dag. Til annet bruk. Det er også det beste, sier Kristian Siem.