I videovinduet over ser du hvor den alternative ruten, Romsdalsaksen, er tenkt.

Dette er Romsdalsaksen

  • Går over den nye Tresfjordbrua fra Ålesund.

  • Starter fjordkryssinga ved Hjelvika og går over til øya Sekken med tre kilomter lang flytebro.

  • Mellom Sekken og Veøya bygges en bro med seilingshøyde på 75 meter.

  • Deretter går veien videre til Sølsneset med bro.

  • Man kommer i land på Hjelset i Molde med ny flytebro (i nærheten av det nye fellessjukehuset).

  • Initiativtakerne hevder at prosjektet vil koste 13,5 milliarder kroner.

Dette er Møreaksen

Samferdselsdepartementet ønsker seg imidlertid Møreaksen. Den varianten går fra Vik i Vestnes til Oterøya (Midsund) og videre med bru til Julsundet i Molde.

  • Prosjektet innebærer en 16 km lang undersjøisk tunnel fra Vik i Vestnes til Midsund.

  • Dobbeltløp med rømningsmuligheter for hver 250 meter med maks 5 prosent stigning.

  • Hengebru på 2.010 m fra Midsund til Molde. Det planlegges fire felts vei på den 22 km lange strekningen.

  • Del (fjordkryssing) av strekningen E39 Molde- Ålesund.

  • Prislapp på 14,5 milliarder kroner.

  • Trasé fra Digernes - Vik er ikke bestemt.

  • Ferjefri E39 Ålesund - Molde er kostnadsberegnet til 32-38 milliarder.

SE STØRRE KART OVER PROSJEKTENE HER

Slik vil Møreaksen krysse fjorden:

Bør man gå for Romsdalsaksen eller Møreaksen? Romsdalsaksen Møreaksen Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Bør man gå for Romsdalsaksen eller Møreaksen? Romsdalsaksen 69% Møreaksen 31% Du har allerede stemt 4727 stemmer