Romsdalsaksen AS har presentert et alternativ for kryssing av hele Romsdalsfjorden mellom Hjelvika på Vestnes til Hjelset på den andre siden. De hevder deres løsning koster 13,5 milliarder kroner.

Vegvesenet har på sin side lagt fram forslag til reguleringsplan for kryssing av Romsdalsfjorden mellom Vik og Julbøen. Denne koster 14,5 milliarder kroner.

Det er en milliard kroner mer enn Romsdalsaksens alternativ. Ikke tre ganger så dyr som kostnadene til Romsdalsaksen slik de hevder.

Ny debatt om kryssing av Romsdalsfjorden:

Vil velte Møreaksen til fordel for Romsdalsaksen

Se video: Slik vil de krysse Romsdalsfjorden

Beregninger fra andre prosjekt

– Beregningene har vi kommet fram til gjennom å benytte etatens kunnskap om tekniske muligheter og kostnadsnivå, blant annet ut fra erfaringer fra sammenlignbare prosjekt i hele landet, skriver prosjektleder Harald Johnsen i en mail til Sunnmørsposten.

Har regnet inn usikkerhet

Johnsen sier de ikke har kjennskap til forutsetningene og usikkerhetene knyttet til Romsdalsaksens beregninger.

– Vi har et sikkert anslag på fjordkryssinga med pluss minus 10 prosents nøyaktighet på en firefelts veg.

36 mrd. fra Ålesund til Molde

– Romsdalsaksen AS sier på sin hjemmeside at kryssingen vi har laget forslag til reguleringsplan for, er tre ganger så kostbar som deres alternative måte for å krysse Romsdalsfjorden. Som vist ovenfor er forskjellen en milliard kroner.

Vegvesenet mener at kostnaden for en utbedret og ferjefri E39 på hele strekningen mellom ålesund og Molde kan koste 36,4 milliarder kroner.

Dette er inkludert kryssingen av Romsdalsfjorden mellom Vik og Julbøen, presiserer Johnsen.