– Dette er et dårlig utspill, mener han.
– I 30 år har det vært jobbet og lagt ned masse ressurser i å jobbe fram Møreaksen. Prosjektet er vedtatt på fylkesplan og i statlige organer – helt demokratisk. Da kan en ikke begynne med omkamper nå. Det er å lure folk, sier Hammerø.
Ny debatt om kryssing av Romsdalsfjorden:
Vil velte Møreaksen til fordel for Romsdalsaksen
Se video: Slik vil de krysse Romsdalsfjorden
Han han stiller også spørsmål ved kalkylene til Romsdalsaksen som påberoper seg å lage en lengre, men billigere bru enn Hafast – som er beregnet å koste 38 milliarder kroner.
– Hva er situasjonen for Møreaksen nå?
– Den er i ferd med å bli innarbeidet i Nasjonal Transportplan (NTP).
Departement og regjeringa blir vel ferdige med saka i løpet av januar. Så legges den fram for Stortinget for behandling i april og med vedtak i juni.
Da vil Møreaksen være klar til å sette spaden i jorda i 2018, sier Hammerø.