Lufthavnsjef Tor Hånde tror at eventuelle nye utenlandsruter kan bli sesongruter.

– Jeg ser for meg at dersom Vigra får nye ruter kan det være korttidsruter til storbyer som kombinerer storbyliv og strandliv, for eksempel i sommermånedene. Det kan åpne for mange spennende muligheter, sier Hånde.

Men for 2017 er nok løpet kjørt.

– Sommerprogrammet for de fleste flyselskaper er nok allerede lagt, sier Hånde.

Han er også opptatt av at passasjerene må bruke de rutene som finnes i dag.

– Det er ikke Avinor sin skyld at utenlandsruter forsvinner. Folk kan gjerne ønske seg ruter hit og dit, men de må brukes, ellers blir de kuttet, og flytta til andre plasser i landet. Det har ikke vært god nok utnyttelse av for eksempel London-ruta, sier Hånde.

Mer innland

– Dette er sjølsagt ikke ønskelig, men heller ikke dramatisk, det er mange flyplasser i Norge som opplever en mye større nedgang, sier Hånde.

Årsaken ligger stort sett på minkende utenlandstilbud.

– Vigra hadde i perioden 2009–2014 en økning i passasjertallet på 350.000, det er denne økningen som nå har begynt å flate ut, sier Hånde.

På det meste hadde Vigra åtte direkteruter til utlandet, nå er tallet fem.

– Vi har mistet tilbudet til London, Riga og Las Palmas, samtidig som at København-ruta er redusert til en ren sommerrute, og KLM reduserer til en avgang i vinterhalvåret, sier Hånde.

Men på innland opplever Vigra en liten vekst.

– Jeg tror vi havner på opp rundt to prosent, sier Hånde.

Bevare ruter

Både Hånde og leder for Utviklingsforumet for Ålesund lufthavn, Bjarne Haagensen, er nå opptatt av å ta vare på de rutene Vigra har.

– Vigra er den desidert største flyplassen i fylket, med 54 prosent av trafikken aleine, og det er veldig viktig å nå bevare den trafikken vi har, så får vi eventuelt se på nye løsninger i tiden fremover, sier Haagensen.

Nye investeringer

– Den gamle snøfreseren vår er over 20 år gammel, nå har vi fått en splitter ny til den nette sum av ni millioner kroner, forteller utrykningsleder Perry Gidske ved flyplassen.

Vigra vil nå få en helt ny kapasitet på snørydding.

– Effektiviteten vil bedres betraktelig, og vi gleder oss nesten til snøen kommer så vi får brukt den nye doningen, sier Gidske.

Også den nye vind- og regnbeskytteren ute ved rullebana er straks klar til bruk.

– Den blir ferdig i løpet av desember og vil sørge for en bedre hverdag for dem som er på veg av flyene som lander her ute, sier Hånde.

Ni Millioner: Den nye snøfreseren til Avinor på Vigra koster ni millioner kroner. Utrykningsleder Perry Gidske gleder seg til å ta den i bruk. Foto: Staale Wattø
Snart ferdig: Ny regn- og vindbeskyttelse under oppføring, ferdig i løpet av desember. Foto: Staale Wattø