Ferjene skal leveres i 2018, og verdien på kontrakten er på om lag 500 millioner kroner, melder Havyard i en børsmelding tirsdag.

Oslo børs reagerte med å sende Havyard-aksjen oppover, og ved 10.30-tida tirsdag hadde aksjeverdien økt med 20 proent.

Havyards største eier er Per Sævik og Havila Holding. Tidligere i år overtok Sævik-selskapet Havilafjord aksjemajoriteten i Fjord1, som er Norges største ferjerederi.

Samtidig har Havyard-verftet i Leirvik hatt en tynn ordrebok de kommende årene. Kontraktene på hele tre ferjer vil derfor bli tatt svært godt i mot der i gården.

(saken fortsetter under)

Sikrer sysselsetting i 2018

Arbeidet med ferjene starter umiddelbart, men det første skroget ankommer ikke Leirvik før mot slutten av 2017. Skrogbyggingen vil bli satt ut til en tredjepart.

Det første fartøyet skal leveres i mai 2018, mens de to siste skal være klare mot slutten av samme år.

– For oss betyr disse kontraktene mye da de sikrer god sysselsetting i 2018. Vår dyktige arbeidsstokk har vist stor evne til omstilling, og det er ekstra gledelig å kunne slippe denne nyheten rett før jul. Markedet er i bedring, og vi håper å kunne slippe flere positive nyheter i tiden fremover, sier salgsdirektør Lars Conradi Andersen ved Havyard Ship Technology i en pressemelding.

Les siste saker om Fjord1

Les siste saker om Havyard

Havyard-gruppen har hovedkontor i Fosnavåg og har totalt 650 ansatte i Norge og utlandet.

(saken fortsetter under)

Sunnfjord-design

Ferjene er designet av Multi Maritime i Førde, som dermed vil ha levert design til hele ti helelektriske og ladbare hybridferjer.

To av ferjene som skal bygges ved Havyard, skal inn på Brekstad-Valset i Trondheimsfjorden, der Fjord1 tar over som operatør fra 2019.

Den tredje ferja skal gå mellom Husavik og Sandvikvåg i Hordaland.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no