– Ønsket om tilhørighet er grunnleggende i et menneske. Tilhørighet til en kultur, et land, et område, sin slekt og sin forfedres historie. Jeg føler meg sterkt knyttet til landskapet, folkeslaget og historien om mitt opphav og hvor de kom fra. Det har gitt meg en voldsom dragning mot hav og båter. Jeg er en stedbunden kunstner. Det sier Ørnulf Opdahl.

– For meg handler opphav om identitet. Gjennom å vite hva som har skjedd med slekten min, forstår jeg min egen familie og meg selv bedre. Det gir meg større forståelse om hvorfor jeg er som jeg er, sier Simon Wågsholm.

De to godt etablerte ålesundskunstnere har nylig avsluttet sin første felles utstilling «Opphav». Det skjedde i Kunstgalleriet Stavanger der Ørnulf Opdahls (72) maleri av fjell- og kystlandskap hang side om side med Simon Wågsholms (38) maleri der mennesker trår tydelig fram i mer diffuse landskap.

– Selv om vi har forholdsvis likt opphav rent geografisk, er bildeuttrykkene våre veldig forskjellig og viser hva vi er opptatt av,- Ørnulf som jobber med en geografisk og landskapsmessig tilnærming til opphav, mens jeg er mer opptatt av slekt og menneskelige aspekt knyttet til begrepet, forklarer Simon Wågsholm.

(fortsetter under bildet)

Minner: Simon Wågsholm viser Ørnulf Opdahl fotoabummet med bilder fra hans mormor og morfars liv. De danner grunnlaget for hans Opphav-maleri. Foto: Nils Harald Ånstad

Kone fra Korea

Simons kone Ingvild, ble adoptert fra Sør-Korea til Stranda da hun var 11 måneder gammel.

Det har gjort at han det siste året har studert gamle fotoalbum fra 1940–1950-tallet da hans morfar Peder og mormor Audny traff hverandre, og flytta fra Trøndelag til Narvik og Harstad før de endte opp i Ålesund. Her i byen har Simons mor Gunn Helen, han selv vokst opp, og nå hans barn.

– De gamle fotografiene forteller om vandringen mine besteforeldre har gjort, min mors og min egen barndom. De danner grunnlag for min beskrivelse av oppvekst, og minner fra vår barndom, og fotografi av Eve og Alma som nylig ble tatt i Sør-Korea. De bildene beskriver en annen start i livet, og et annet opphav enn det jeg har, sier kunstneren som legger vekt på menneskelige aspekt i maleriene sine.

Dramatikk

– Hele tiden lå mine forfedres historie og det dramatiske landskapet jeg kom fra i bakhodet,- fjordene og de farlige fjellene, og sjøen som hadde tatt mange menneskeliv. Drømmen var å uttrykke alt dette som er mitt opphav i maleri, forteller Opdahl som har gjort nettopp det i en mannsalder.

(fortsetter under bildet)

Ulike uttrykk: Ørnulf Opdahls «Ramoen» og Simon Wågsholms maleri «Overrekkelsen» viser at de legger vekt på ulike sider ved opphav,- natur og menneskelige aspekt.

Historiene han mener har gitt næring til hans fantasi, og bidratt til å utvikle hans kunstnerskap, starter da Opdahls forfedre utvandret fra Tafjord til Ålesund. Så langt tilbake som Ørnulf kan føre slekta tilbake har de alltid vært på vandring, fra Selbostad i Tafjord på 1600-tallet fram til hans farfar Thomas Britanus Græsdal slo seg ned i Ålesund på slutten av 1800-tallet. Thomas var skipper på tre ulike bankskøyter. Han var enkemann med ansvar for ni barn da han totalforliste og ble borte på havet med fiskedampskipet «Stadt».

– Noen av de eldste reiste til Amerika, noen ble igjen i Ålesund, mens de yngste ble adoptert bort. Min far, Eilert, ble adoptert av ekteparet Petra og Petter Opdahl som kom fra Helgelandskysten, og var snille folk. Også på min mor Bergljots side var det skippere og fiskere. Min voldsomme dragning mot båter og sjø skriver seg fra familiebakgrunnen min, slår kunstmaleren fast.

Endring

– Slike folkevandringer er ikke noe nytt. Det har skjedd til alle tider, men det nye er at nå forflytter menneskemengdene seg mye raskere, og forsvars-løse folk blir brukt i politisk spill, påpeker Ørnulf Opdahl som sammen med Simon Wågsholm synes at verden er inne i en spennende og skremmende tid.

– Hva skjer når hele folkegrupper er på vandring, blir da om noe av deres opphav bevart? Undrer kunstnerne.

– Og hva skjer nå som hele Europa og resten av verden er i endring? Klarer menneskene denne omstillingen?

– Det blir som å blande to farger, blir det en ny farge eller vil et av pigmentene dominere? Svarene mangler. Men det er kunstens rolle å stille spørsmål.

Ulike uttrykk: Ørnulf Opdahls «Ramoen» og Simon Wågsholms maleri «Overrekkelsen» viser at de legger vekt på ulike sider ved opphav,- natur og menneskelige aspekt. Foto: tilsendt