Inspirasjon Godø har brukt hvaler og delfiner sine finnebevegelser som inspirasjon til et nytt fremdriftssystem for hurtigbåter.
            (Foto: Illustrasjonsfoto: Jan-Morten Bjørnbakk / Scanpix)

Inspirasjon Godø har brukt hvaler og delfiner sine finnebevegelser som inspirasjon til et nytt fremdriftssystem for hurtigbåter.Foto: Illustrasjonsfoto: Jan-Morten Bjørnbakk / Scanpix

Håper halefinnebevegelse kan revolusjonere hurtigbåtmarkedet:

Bruker hvaler som inspirasjon til nye hurtigbåter

Doktorgradstipendiat John Martin Kleven Godø fra Ulsteinvik vil bruke hvaler og delfiner sine halefinnebevegelser til å utvikle mer miljøvennlige hurtigbåter.

Ideen, som har fått navnet «Flapping Foil», går ut på å overføre hvaler og delfiners halefinnebevegelser til framdrift av hurtiggående fartøy. Det skriver Teknisk Ukeblad, som først omtalte saken.

En delfins halefinnebevegelse har en virkningsgrad på 90 prosent. Til sammenligning er virkningsgraden til en propell på mellom 50 og 60 prosent. Fra beregningene til Godø kan dermed energiforbruket til hurtigbåter reduseres betraktelig ved bruk av Flapping Foil.

– Framdrift ved bruk av Flapping Foil kan redusere energibehovet for hurtigbåttransport med 30-50 prosent, sier Godø til avisen. Han er doktorgradstipendiat ved Institutt for marin teknikk hos NTNU og professor Sverre Steen er veileder og samarbeidspartner på prosjektet.

Veldig forenklet

Selv om Godø har latt seg inspirere av dyreriket, er Flapping Foil en veldig forenklet modell.

– Vi har forenklet det veldig. I dyreriket er finner og vinger fleksible og bøyelige i flere retninger og bevegelsene følger ikke sinusbølger eller harmonisk opp-og-ned-bevegelse, sier Godø til Teknisk Ukeblad.

Flapping Foil går ut på å bruke finner (foiler) på en slik måte at fartøyet både får fremdrift og skroget løftes opp av vannet. Dette resulterer i mindre motstand og dermed også lavere energiforbruk. I et vanlig fartøy er det stempelmotorer som gjør om en opp- og ned-bevegelse til en rotasjonsbevegelse. I Flapping-Foil-systemet er idéen å bruke en elektromotor til å drive foilene og dermed få vertikale bevegelser. Det skriver avisen.

Ferdig om to år

Godø og Steen har planer om å få ferdig en demonstrator i løpet av to år. Om det blir en fjernstyrt modell eller en skalamodell med personer ombord er foreløpig ikke bestemt.

Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Bevegelsesmønster I dag er det stempelmotorer som gjør om opp- og ned-bevegelse til rotasjonsbevegelser for fremdrift av hurtigbåter.
            (Foto: Illustrasjon/Arkivfoto)

Bevegelsesmønster I dag er det stempelmotorer som gjør om opp- og ned-bevegelse til rotasjonsbevegelser for fremdrift av hurtigbåter.Foto: Illustrasjon/Arkivfoto

Leses nå
 

Forsiden nå:

Takkar kompisen for livet

Var døden nær – no har Jørn gått 200 mil

I 15 minusgrader blei Jørn Brendefur sitjande tynnkledd og hjelpelaus utanfor døra heime. Først etter sju timar blei han funnen, sterkt nedkjølt, av kompisen Anders Hjellbakk.

Leder 16. desember

Nordmenn i gjeldstrøbbel

Mer enn 200.000 personer er ikke stand til å betjene en renteøkning overhode.

Snart tid for prisutdelinger

Hvem mener du fortjener å hedres?

Sunnmørsposten deler hvert år ut tre priser: Idrettsprisen, Kulturprisen og Hedersprisen. Med denne tradisjonen ønsker vi å løfte fram personer i vårt område som har utmerket seg positivt, og som kan inspirere oss alle.