Ideen, som har fått navnet «Flapping Foil», går ut på å overføre hvaler og delfiners halefinnebevegelser til framdrift av hurtiggående fartøy. Det skriver Teknisk Ukeblad, som først omtalte saken.

En delfins halefinnebevegelse har en virkningsgrad på 90 prosent. Til sammenligning er virkningsgraden til en propell på mellom 50 og 60 prosent. Fra beregningene til Godø kan dermed energiforbruket til hurtigbåter reduseres betraktelig ved bruk av Flapping Foil.

– Framdrift ved bruk av Flapping Foil kan redusere energibehovet for hurtigbåttransport med 30-50 prosent, sier Godø til avisen. Han er doktorgradstipendiat ved Institutt for marin teknikk hos NTNU og professor Sverre Steen er veileder og samarbeidspartner på prosjektet.

Veldig forenklet

Selv om Godø har latt seg inspirere av dyreriket, er Flapping Foil en veldig forenklet modell.

– Vi har forenklet det veldig. I dyreriket er finner og vinger fleksible og bøyelige i flere retninger og bevegelsene følger ikke sinusbølger eller harmonisk opp-og-ned-bevegelse, sier Godø til Teknisk Ukeblad.

Flapping Foil går ut på å bruke finner (foiler) på en slik måte at fartøyet både får fremdrift og skroget løftes opp av vannet. Dette resulterer i mindre motstand og dermed også lavere energiforbruk. I et vanlig fartøy er det stempelmotorer som gjør om en opp- og ned-bevegelse til en rotasjonsbevegelse. I Flapping-Foil-systemet er idéen å bruke en elektromotor til å drive foilene og dermed få vertikale bevegelser. Det skriver avisen.

Ferdig om to år

Godø og Steen har planer om å få ferdig en demonstrator i løpet av to år. Om det blir en fjernstyrt modell eller en skalamodell med personer ombord er foreløpig ikke bestemt.

I dag er det stempelmotorer som gjør om opp- og ned-bevegelse til rotasjonsbevegelser for fremdrift av hurtigbåter. Foto: Illustrasjon/Arkivfoto