– Veldig hyggelig at utstillingsinstitusjonene viser interesse for kunsten min, og vil vise den i så stort format, sier Ørnulf Opdahl.

Kunstneren er begeistret over at Kube fredag 28. april åpner maleriutstillingen «Vintersolverv», mens Khåk åpner døren til den retrospektive grafikkutstillingen 27. mai.

– Jeg ser det som en ære å bli invitert til å stille ut i fylkesgalleriet Kube, og at de legger ned store ressurser for å vise maleriene mine. I samarbeid med Khåk har vi funnet ut at det kan være artig å vise utdrag av den grafiske produksjonen min også. Så dette blir to store mønstringer av bilder jeg har laget helt tilbake til 1960-tallet og fram til i dag, sier Opdahl.

Etter over femti år som kunstmaler, synes han det er på tide med et tilbakeblikk på hans kunstneriske virke.

Utfyller hverandre

– Helt strålende at Khåk Kunsthall også skal ha Opdahl-utstilling. Flott at vi kan utfylle hverandre på denne måten, slik at kunstnerskapet hans blir enda bredere presentert, sier Tove Lande som er kurator for Kubes maleriutstilling.

Intendant Anne Standal i Khåk kunsthall er enig i at utstillingene utfyller hverandre.

– Aalesunds kunstforening hadde i 2014 en retrospektiv utstilling med Opdahl da han fylte 70 år. Når Kube har bestemt seg for å vise maleri, synes vi det er moro å presentere en grafikkutstilling. Når både papirarbeidene og maleriene hans trekkes fram, gir det bredere innsikt i Opdahls kunstnerskap, mener Standal.

Ørnulf Opdahl begynte å arbeide med grafikk så tidlig som 1961-62, og har laget grafikk helt fram til i dag.

I 1988 laget han en serie litografier til Henrik Ibsens «Rosmersholm», og senere laget han en serie monotypier til Henrik Ibsens «En folkefiende». De senere årene har Opdahl blant annet markert seg med samarbeidet med dronning Sonja om store grafikkutstillinger.

– I Khåk kunsthall vil Opdahl vise grafikk fra den spede begynnelse og fram til dagens arbeid, forteller intendaten.Gedigen satsing

Maleriutstillingen med Opdahl er Kubes hovedutstilling i 2017.

– Dette er en gedigen satsing, og blir en større museal retrospektiv utstilling der vi gjør dypdykk ned i hans kunstnerskap for å vise hans rolle i kunsthistorisk sammenheng. Hele Kube skal fylles med Opdahl maleri, sier kurator for utstillingen, Tove Lande.

Hun karakteriserer Ørnulf Opdahl som en av de store fornyerne av norsk landskapstradisjon, og ved å gå i dybden av hans kunstneriske utvikling ønsker kuratoren å belyse sider ved hans kunstnerskap som til nå ikke er viet så stor oppmerksomhet.

–Utstillingen tar utgangspunkt i spenningen mellom lyset og mørket som går som en rød tråd gjennom hans verk, og knytter den til psykologiske understrømninger og de mørke sidene av den nordiske kunstscenen, forteller Tove Lande.

I tilknytning til den store mønstringen har hun lenge vært i gang med å skaffe Opdahl- maleri både fra Nasjonalmuseet, Astrup Faernley Museet og flere andre offentlige og private samlinger. Pluss å skrive tekst til en større publikasjon om Ørnulf Opdahl, som hun og kunsthistoriker Gunnar Danbolt samarbeider om.

Maleriutstillingen åpner i april, men publikasjonen om kunst og kunstneren gis ut til høsten.

Maleri: «Vintersolverv», maleri av Ørnulf Opdahl fra 1993. Foto: tilsendt
Avisutklipp: Ørnulf Opdahls private utklippsbøker brukes når kurator Tove Lande jobber fram maleriutstilling og publikasjon om kunstneren. På veggen henger Opdahl-maleriet «Lyset i fjorden» med Ørnulf Opdahls sine avisutklipp. I forbindelse med den retrospektive utstillinga «Vintersolverv» i Kube Foto: Solfrid Vartdal
Ny grafikk: Fra mappene i Khåk kunsthall finner intendant Anne Standal fram et av Ørnulf Opdahl nyeste grafiske verk, «Vinter i vest» fra 2016. Foto: Solfrid Vartdal I forbindelse med grafikkutstilling i KHåk Kunsthall i juni 2017. Foto: Solfrid Vartdal