Giek advarer obligasjonseierne

– Jeg frykter at flere rederier dessverre vil havne i skifteretten hvis usikrede kreditorer fortsetter slik, sier Nistad.

Giek (Garantiinstituttet for eksportkreditt) er en av de store aktørene i den pågående prosessen med å refinansiere offshore rederiene.

Torsdag ble det kjent at forhandlingene mellom Farstad, Siem, bankene, Giek og obligasjonseierne strandet. Nistad vil ikke peke på hva som var årsaken til at det ikke gikk, men legger ikke skjul på at hun mener obligasjonseierne ved en rekke tilfeller har opptrådt uansvarlig når en har forsøkt å få på plass refinansiering av offshoresupply-rederi.

– Jeg er redd for at flere konkurser kan skje når vi ikke finner rimelige løsninger mellom kreditorene. Da har ikke rederiene og deres styrer andre valg, de har et styre-ansvar, sier Nistad.

Bruke skifteretten

Hun mener det må bli slutt på at obligasjonseiere blokkerer refinansieringsplaner.

– Vi må vurdere å begynne å bruke skifteretten for å få dette til. Jeg opplever at vi og bankene prøver ta ansvar for å få dette til, så blir vi stoppet av ansiktsløse obligasjonseiere som ikke vil ta det samme ansvaret. Vi vet jo ikke engang hvem de er, sier en oppgitt Nistad.

Hun erkjenner at hun bommet da hun tidlig i fjor høst gikk ut i Sunnmørsposten og sa at det meste av restruktureringen av oljeservice skulle være gjennomført innen nyttår.

GIEK Adm.dir Wenche Nistad er provosert og ber obligasjonseierne finne løsninger som restrukterer gjelda til rederiene. Foto: Morten Hjertø

– Ja, jeg tok feil. Jeg undervurderte hvordan usikrede obligasjonseierne ville opptre. Jeg så på obligasjonsgjelden som egenkapital som var tapt. Vi kan ikke holde på slik vi gjør nå om vi skal få ned gjelden i selskapene og få på plass større og sterkere enheter, er den tydelige beskjeden fra Nistad.

Fra mørkt til bekmørkt for supply: Rundt 90 av 133 skip på Sunnmøre kan stå uten jobb neste år

Hun minner om at det nå er 170 båter i opplag.

– 2017 blir et helt forferdelig år. Det er åpenbart at vi må få på plass en gjeldssanering for å komme gjennom dette, slår Giek-sjefen fast.

27 milliarder

Det statlige garantifondet sitter med garantiansvar for rundt 27 milliarder kroner som er lånt ut til offshorerederiene. Nistad vet det blir store tap.

– Vi har tatt tap i både 2014 og 2015. Hvor store taps- avsetninger vi skal gjennom- føre for 2016 er ennå ikke besluttet, men det blir betydelig, sier Nistad.

Hun er fortsatt overbevist om at en må ha på plass færre og større rederi samtidig med at en lang rekke skip må hogges opp. Under NHOs årskonferanse reklamerte bedriften Norsk Gjenvinning for pengene som ligger i det som de kaller resirkulasjonsøkonomien.

– Det spørs om vi ikke må sette Norsk Gjenvinning på oppgaven med å redusere tallet på offshoreskip, sier Nistad med et smil.

Beklager Farstad

Hun beklager at det ikke ble en avtale mellom Farstad og Siem.

– Det er veldig beklagelig at det ikke var mulig å få til en avtale for Farstad.

– Hvorfor strandet det?

– Det ønsker jeg ikke uttale meg om nå, sier Nistad.

Som trodde en avtale med Siem skulle berge Farstad.

– Jeg hadde tenkt at når det ble tilført ny frisk kapital så skulle en også finne løsninger. Men slik ble det ikke, sier Nistad.

Bakgrunn: Siem inn i Farstad Shipping

Brudd med Siem

Torsdag ble det altså klart at det ikke blir noen avtale mellom Farstad Shipping og Siem Industries om en refinansiering av rederiet. Farstad sier nå de har støtte fra kreditorene til å jobbe videre med en kriseløsning som innebærer at Ålesund-rederiet blir stående på egen hånd.

BRUDD Konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping, måtte se at avtalen Siem gikk i vasken. Foto: Johan Behrentz

Aksjekursen stupte umiddelbart etter at Siem-kollapsen ble kjent. Børsverdien på selskapet er nede i 130 millioner kroner etter at aksjen har falt med nær 80 prosent i løpet av det siste året.

– Løsningen vi jobbet med sammen med Siem fikk ikke den nødvendige tilslutningen. Nå har vi fått støtte fra kreditorene til å jobbe videre med en løsning som har som utgangspunkt at Farstad står på egen hånd, sier konsernsjef Karl- Johan Bakken.

Gjeldsavtale ut januar

I første omgang har rederiet ut denne måneden på seg, før avtalen med kreditorene om at de slipper å betale på gjelda, går ut. Denne såkalte stand still-avtalen har imidlertid blitt forlenget en rekke ganger tidligere.

Bakken vil ikke lette på sløret om hva som skar seg med Siem-avtalen, men bekrefter at de har presentert mulige løsninger for alle involverte parter.

– Vi har jobbet med skissen lenge, så det er konkrete ting vi har snakket om, legger han til.

Analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities sa i går at han mente økt oljepris de siste ukene har gjort individuelle løsninger mer aktuelle.

Bakken er imidlertid forsiktig når han svarer på spørsmålet om hvordan handlingsrommet til rederiet har utviklet seg siden Siem-forhandlingene startet.

– Om vi ser på offshoremarkedet generelt og utnyttelsen av flåten globalt, så har ikke situasjonen endret seg betydelig siden den gang. Samtidig er det sjølsagt ikke negativt at vi har fått de beslutningene som har skjedd i OPEC-regi og konsekvensene av dette. Men vi mener det store bildet fortsatt er uforandret, sier Bakken.