Det går fram av reguleringsplanen og konsekvensutredningen som Kystverket har utarbeidet for skipstunnelen. Planen ble overrakt Selje kommune i dag, og den blir lagt ut til offentlig ettersyn 25. januar.

Glad Ordfører Robert Osdal i Selje er svært godt fornøyd med Kystverkets arbeid. Foto: Anne-Mari Tomasgard

Glad ordfører

Jeg er veldig godt fornøyd med at Kystverket anbefaler at tunnelen skal bygges. Det er en stor seier for dem som har arbeidet for å få den realisert, sier ordfører Stein Robert Osdal (KrF) i Selje til Sunnmørsposten. Han mener Kystverket har gjort et godt arbeid som kan bli et riksikon. En turistmagnet. Han harn inntrykk av at Kystverket har hatt en ryddig prosess i forhold til de som mister boligene sine.

Besøkt boligeiere

– Boligene som må rives ligger alle i Kjødepollen. På motsatt side er det ingen boliger som blir berørt, men det blir inngrep i terrenget og noen naust må rives. Vi besøkte alle de berørte eierne i høst og har hatt en god dialog med eierne av boligene som må rives, sier prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket til smp.no. På et folkemøte torsdag kveld vil han utdype flere av konsekvensene av tunnelen som skal gjøre skipstrafikken ved Stad tryggere.

Stor interesse

– Hva forventer du av folkemøtet?

Leder Prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket. Foto: Kystverket

– Det er stor interesse omkring utbyggingen. Det kan være spørsmål omkring inngrep i naturen, luftforurensing og økt trafikk. Alle som blir berørt av tunnelen eller har interesser omkring den blir invitert til å si sin mening når prosjektet blir lagt ut til offentlig ettersyn, understreker han. Etter den politiske behandlingen arbeider vi videre med den helhetlige planen som skal legges fram for departementet, sier Andreassen.

Ikke stor kostnadsøkning

– Har økte kostnader endret Kystverkets holdning til prosjektet?

– Det forrige kostnadsoverslaget ble gjort i 2010. Siden da er det en liten økning i kostnadene, men det skyldes hovedsakelig at vi har endret litt på innslaget for å få det til å gli bedre inn i terrenget. Kostnadene på 2,6 mrd. er gjort med 85 prosent sikkerhet. De kan gå opp eller ned 15 prosent. Kystverket går fortsatt inn for denne utbyggingen, som er den største som Kystverket noen gang har hatt, sier Andreassen.

Start i 2019

Han mener det kan være realistisk å gå i gang med utbyggingen i første halvdel av 2019, og Stad skipstunnel kan være ferdig til bruk i 2022.