- Det er skuffende oppmøte, sier Jack Narve Sæther, leder for Ellingsøy bydelsutvalg, og ser utover den nærmest tomme gymsalen på Ellingsøya.

Statens vegvesen, ved prosjektlederne Ole Kristian Birkeland, Arne Ola Stavseng og Ingar Walbø, kunne fortelle at rehabiliteringen av Ellingsøy- og Valderøytunnelen starter i september.

- Vi starter med Ellingsøytunnelen først, deretter Valderøytunnelen. Tunnelene skal oppgraderes til å tilfredsstille dagens krav i Tunnelsikkerhetsforskriften, sier Ole Kristian Birkeland.

Doblet trafikk

Siden bomstasjonen på Kverve ble fjernet har trafikken gjennom Ålesundstunnelene blitt doblet.

- I snitt kjører 10.000 kjøretøy gjennom tunnelene i døgnet. Sikkerheten må bedres, sier Birkeland og lister opp følgende tiltak:

- Vi må få ned farten i tunnelene. Det vil derfor bli innført gjennomsnitssmåling. I tillegg vil vi montere kameraovervåking for å øke sikkerheten. Det blir også bedre brannventilasjon, lys og skilting. Målet med dette er å få ned antall stengninger, samt korte ned ventetiden ved stengning.

Oppstart september

Mens Statens vegvesen og sine entreprenører gjennomfører rehabilitering i Blindheimstunnelen, Moatunnelen og Hatlaåstunnelen fra mars til sommeren 2017, begynner arbeidet i Ellingsøytunnelen i september.

- Anleggsperioden vil være om lag 12 måneder for Ålesundstunnelene. I denne perioden vil det være fri ferdsel mellom klokka 06 og 20 hver dag. Mellom klokka 20 og 24 vil det være kolonnekjøring, hver time de første seks månedene, deretter hver halvtime.  Mellom midnatt og klokka 05 vil tunnelene være helt stengt. Vi vurderer også å stenge Ellingsøytunnelen helt enkelte helger, sier Birkeland.

- Hva med kollektivtrafikk, spør en i salen.

- Det blir satt opp hurtigbåt og ekstra buss fra Valderøya og vi vurderer busstilbud om kvelden for folk på Ellingsøya, sier prosjektlederen.

Nødetatene får bruke tunnelene ubegrenset ved utrykninger.

Viktige møter

Statens vegvesen har allerede hatt informasjonsmøte på Godøya og Vigra.

- I tillegg har vi hatt konstruktive møte med næringsliv og transportører. I denne planleggingsfasen er vi åpne for innspill fra de berørte, sier Birkeland.

- Men det er klart det blir en tungvint periode for dere brukere av tunnelene, legger han til.

Medlemmene i Ellingsøy bydelsutvalg syntes informasjonsmøtet var veldig nyttig.

- Vi føler oss litt mer beroliget nå. Bare så synd få møtte opp, sier Jack Narve Sæther.

Prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen orienterte Ellingsøy bydelsutvalg om den forestående rehabiliteringen av Ålesundstunnelene. Til venstre utvalgsleder Jack Narve Sæther. Foto: Nils Harald Ånstad
Prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen orienterte om den forestående rehabiliteringen av Ålesundstunnelene. Foto: Nils Harald Ånstad