Administrerende direktør Roger Halsebakk i Sølvtrans møtte medlemmer i Shippingklubben Ålesund tirsdag kveld.

Etter presentasjonen av det som er verdens største brønnbåtrederi, fikk administrerende direktør Roger Halsebakk spørsmål fra en håpefull representant for et offshore-rederi om dagens PSV-er (Plattform Supply Vessel) kan enkelt bygges om til brønnbåter for å gi nye bruksområder.

Halsebakks svar var tydelig:

- Vi har regnet på dette, og svaret er nei. En ombygging av et supplyskip vil være dyrt. Man vil også sitte med et stort (og dyrt) skip som ikke er optimalt for noen. En beregning av ett slikt skip ga en kapasitet på 500 kubikk, mens en av våre spesialbygde båter som er 12 meter brei og 70 meter lang har en kapasitet på 1.800 kubikk. Vi må være realistiske, sier Roger Halsebakk.

AHTS

Et område han derimot har savnet konkuranse fra offshore-bransjen er ankerhåndtering.

- Større oppdrettsanlegg har strenge krav og krever ankerhåndtering på høyt nivå. Jeg er overrasket over at det ikke kommer flere ankerhåndteringsskip (AHTS) inn i markedet, sier Halsebakk.

Han tror kostnadsstyring vil være nøkkelen for å overleve i et internasjonalt marked.

Sølvtrans har nå 21 brønnbåter i drift over hele verden.

- Vi har brønnbåter i Norge, Skottland, Chile, Canada og Australia.

- I en tid der offshore-rederiene slås sammen, har dere planer om flere oppkjøp?

- Vi kjøpte Bømlo Brønnbåtservice i 2015 og har ingen umiddelbare planer om konsolidering.