Mens statsministeren og samferdselsministeren reiser landet rundt og lover nye statlige gigantprosjekt innen samferdsel, forfaller veger, ferjekaier og bruer som fylkeskommunen har ansvaret for.

I en ny rapport fra vegkontoret er etterslepet på vedlikehold nå på 5,9 milliarder kroner.

1,5 milliarder kroner er prisen på vedlikeholdsbehovet for de 1150 små og store bruene på fylkesvegnettet.

Oppgradering

I tillegg kommer 1,3 milliarder kroner tiil oppgradering som er nødvendig for at 32 av de 62 tunnelene på fylkesvegnettet skal tilfredsstille nye krav til tunnelsikkerhet. Fylkestinget hart vedtatt at Godøytunnelen i år skal gjennom en full oppgradering.

Disse tallene kommer på bordet når samferdselsutvalget i fylket samles til møte tirsdag.

- Et av problemene våre er at vi må legge så mye ekstra penger inn i ferjedriften, at vi ikke klarer å følge opp vedlikeholdsetterslepet på vegene, påpeker leder i samferdselsutvalget, Kristin Sørheim.

I tillegg må en rekke av de i alt 57 ferjekaiene gjennom betydelige oppgraderinger for å tilfredsstille kravene når nye anbudskonkurranser skal gjennomføres.

Prioritert liste

De fjerde, og godt kjente problemet, er fundamenteringen under en lang rekke av de i alt 3100 kilometrene med fylkesveg. Fundamentene vegene er bygget på er fra en annen tid, med det som følge at asfaltdekket sprekker opp og reduserer kjørekomfort og truer sikkerheten. Nå skal fylket starte en arbeid med grave opp og forsterke fundamentet før en legger ny asfalt.

- Vi henter nå lærdom fra hvordan de gjør det i Nord-Trøndelag. Det er utviklet nye teknikker der en forsterker fundamentet på eksisterende veger, påpeker Sørheim.

Vegvesenet skal nå utarbeide en prioritert liste over hvilke veger en skal gå i gang med å utbedre.