Smp.no er på pressekonferansen og innledningsvis slår Nesvik fast at Møreaksen er inne i planen og at det er satt av penger.

Det foreslås å sette av to milliarder kroner til Møreaksen i første halvdel av planen, og en del av dette er bompenger. Der er også lagt inn seks milliarder kroner i siste halvdel av perioden.

– Ikke bare kommer den i NTP, men vi kan begynne uttak av midler allerede i første planperiode, sier Nesvik.

Ingen egne Hafast-penger

Nesvik vil ikke mandag komme inn på tidspunkt for byggestart, men viser til at situasjonen kan endre seg underveis. Han håper det skjer konkrete ting «om noen få år».

Det er ikke satt av konkrete penger til Hafast, men Nesvik sier prosjektet vil få penger fra en fellespott med planleggingsmidler.

Målet er at også dette fjordkryssingsprosjektet skal bygges.

– Det neste store blir Hafast, sier Nesvik og mener Møre og Romsdal har fått på plass alt man har bedt om.

(saken fortsetter under)

Må bli billigere

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har gitt signaler om at kostnadene for fjordkryssingene på en framtidig ferjefri E39 må ned, både på Møreaksen og Hafast.

– Det dreier seg om flere ting. Blant annet har det nye selskapet Nye Veier (statlig aksjeselskap som skal planlegge, bygge og drifte veger, journ. anm.) vurdert hvordan ting kanskje kan gjøres billigere ved å se på størrelse på vegskuldre, teknologiene for eksempel med maskiner for tunneldriving, og måter å bygge broer på. Vi må se på dette underveis om det er noe å hente, slik at vi også har mer penger å bruke på andre prosjekt, sier Nesvik til smp.no.

Prislapp på 14,5 mrd.

Fagetatene har regnet ut at potensialet for bompenger mellom Ålesund og Molde er åtte milliarder av totalutgiftene for vegstrekningen som så langt er beregnet til på 38 milliarder.

De har samtidig regnet ut at det vil koste 500 kroner for personbiler og tusen kroner for tyngre kjøretøy.

– Det settes av åtte milliarder til Møreaksen, men prisen for fjordkryssingen er vel 14, 5 milliarder?

– NTP rulleres og om fire år vil vi se hvor vi står. Det som er viktig, er å komme i gang, og her er det midler som gjør at prosjektets oppstart er i denne planperioden, sier Nesvik.

Han påpeker også at det kan komme mer midler før 2029 avhengig av hvordan arbeidet går.

– Målsettinga nå er å finansiere dette og få alle planer godkjent og på plass, sier han.

Orten: – En stor dag

Helge Orten (H) sier det er en stor dag at Møreaksen er inne i transportplanen, men også han er forsiktig med å gå inn på årstall for bygging.

– Selv fjordkryssingsprosjektet tenker jeg kan få en oppstart som gjør at den kan stå ferdig i 2030 eller 2031, sier Orten.

– Men da må det mer penger på plass?

– Ja, men det er avhengig av hvordan det går med bompengeandelen i dette prosjektet.  Nå legger vi inn to pluss seks milliarder også er det en jobb som må gjøres fram til rulleringen om fire år for å få på plass de siste detaljene og fullfinansieringen, sier Orten.

Les plandokumentet for ferjefri E39 her (ekstern lenke)