Skodje kommune ønsker ikke bare et nytt fengsel for Sunnmøre på Digerneset. De vil også ha det fylket karakteriserer som «et stort område» for forretning, kontor og industri like ved.

Protest

– Vi er skeptiske til at det blir åpnet for annen offentlig og privat tjenesteyting enn soningssenter. Hvis soningssenteret ikke blir bygget, bør arealet tilbakeføres til landbruks-, natur- og friluftsområde, påpeker Johnny Loen, plansamordner i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Protesten mot forslaget begrunnes med manglende utredninger av konsekvenser ved etablering av handel, kontor og industri, samt at fylket er kritisk til en vesentlig utvidelse av handelsvirksomheten på Digerneset.

Fylket tilkjennegir at resultatet av konsekvensutredningene vil påvirke fylkets vurderinger av planene.

Fengsel for Sunnmøre

– Dette kravet er lett å løse, sier han. Verre er det at fylket er negativ til muligheten til å bygge forretninger på det området som er avsatt til forretning, kontor og industri.

– Den negative innstillingen til handel bekymrer, sier Tennfjord.

Han visert til hvordan handelen på Digerneset har tatt av, men at handelen i kommunen er utarmet, og ligger blant de laveste i fylket. Samtidig er det masse barnefamilier som flytter til Skodje, som må kjøre langt for å handle en del varer.

– Det er et stort, udekket handelsbehov i Skodje. Og Digerneset har alle forutsetninger for å ha handelsvirksomhet, sier Tennfjord. Han viser også til at Ålesund har mye mindre næringsareal tilgjengelig, og at Digerneset da er et attraktivt alternativ.

– Dere gir ikke opp planene for mer handelsvirksomhet?

– På ingen måte!

Fanget og innelåst i bysentrum: Bli med innenfor Ålesund fengsel

Gammeldagse

Til og med antall planlagte parkeringsplasser er for høyt, og følger en gammeldags norm, ifølge fylket.

– Vi mener dette ikke er fremtidsrettet planlegging, der det nå er mer fokus på kollektiv og tilrettelegging for myke trafikanter, skriver fylket og viser til at også Ålesund vil begrense p-plassene ved utbygginger for å få flere til å ta buss, gå eller sykle.

– Fylket mener dere har lagt opp til for mye parkeringsareal?

– Jeg er glad for at det legges opp til bedre kollektivtilbud, særlig mot Ålesund. Men når det her blir arbeidsplasser til folk fra hele nordre Sunnmøre, og det er tre kvarters kjøring fra Valldal, så må man tenke på at det ikke er så gode kollektivtilbud. Det går heller ikke så ofte buss til Vaksvika.

PLANER: Reguleringsforslag for soningssenter (til høyre) og kontor-, industri- og forretningsmål på Digernes. Foto: Illustrasjon: NORDPLAN