–Rederiet er tilfreds med å ha kommet i mål med en avtale med Karstensens Skibsværft, og ser fram til å komme i gang med bygging, sier Janne-Grethe Strand Aasnæs, som er daglig leder i Strand Havfiske AS.

”Strand Senior” som ble bygd i 1999, skal erstattes med det nye fartøyet. "Strand Senior" er en kombinert ringnotbåt kolmuletråler. Det nye fartøyet skal drives etter samme prinsipper.

–Karstensens Skibsværft setter stor pris på den tillit Strand Havfiske AS har utvist. I likhet med de øvrige pelagiske fartøy som verftet har under bygging til rederier i Skotland, Irland, Sverige og Danmark, er også nye ”Strand Senior” av Karstensen-design, opplyser verftet i en pressemelding.

Eget design

Design, innredning og arrangement er blitt til i samarbeid mellom rederi og verft.

–Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger, og en har lagt spesielt vekt på å tilrettelegge for gode arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet. I tillegg til dette er det lagt stor fokus på skrogets utforming, og optimalisering i forhold til Strand Seniors driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig drivstoff forbruk, sier Janne-Grethe Strand Aasnæs.

I tillegg utrustes fartøyet med varmegjenvinnings anlegg fra alle motorer, LED belysning, elektriske vinsjer, samt flere tiltak for å sikre lavest mulig energi forbruk.

–Sikkerhet og arbeidsforhold er i særlig fokus ved at hele lastedekket er gjort tett med vanntette skipssider. Dette øker sikkerheten, og fribordet økes med nærmere 3,0 meter, skriver selskapet i en pressemelding.

Motor fra Wärtsilä

Fremdriftsanlegget vil bestå av Wärtsiläs nye 8V31 hovedmotor på 4.880 kW, montert på et 2-speeds gearanlegg med variabelt turtall på propell.

–Den nye serien motorer fra Wartsila har svært lavt drivsstoff forbruk og derav lavere utslipp, står det i pressemeldingen.

Båten blir 75 meter lang, og skroget skal bygges i Polen.

– En rekke øvrige leverandører velges i nærmeste framtid, alle ut fra kriterier som kvalitet, innovasjon og driftssikkerhet, opplyser rederiet.