Partiledelsen ønsket ikke en slik endring av regligions- og livssynsfaget. Både partileder Jonas Gahr Støre og programkomiteens leder, Hadia Tadjik, gikk imot en slik endring.

– Det er en kristen-humanistisk arv over tusen år i dette landet som utgjør det som er kulturgrunnlaget i Norge, argumenterte Støre da han fredag oppsummerte debatten, men mindretallet i programkomiteen fikk med seg et knapt flertall i landsmøtet.

Dermed går Arbeiderpartiet nå, en uke før Kristelig Folkeparti holder sitt landsmøte, inn i en valgkamp med løfte om å fjerne K-en i KRLE-faget og gjøre det til et mer inkluderende fag.

Anne Kristin Bryne, delegasjonsleder og fjerdekandidat på stortingsvalglista for Møre og Romsdal støttet mindretallet i denne saka.

_ Jeg ville gjerne beholde K-en. Den representerer verdier som på mange måter er de samme som Arbeiderpartiet står for, sier hun. Vedtaket i landsmøtet er imidlertid det samme som fylkesårsmøtet i partiet gikk inn for.

Bryne er mer fornøyd med andre satsinger i partiets skoleprogram.

_ Lesing, skriving og regning er det mest grunnleggende, og vi må ha en nasjonal satsing på en slik garanti, sier Anne Kristin Bryne.

Garantien innebærer at alle elever skal kartlegges etter andre klasse. Elever som ligger under et definert minstenivå i ferdigheter på lesing, skriving og regning skal sikres et tilrettelagt tilbud om intensivopplæring og annen oppfølging.

_ Til grunn for dette må det forutsettes at alle har kompetanse til denne kartleggingen, sier Bryne. Bryne arbeider sjøl med opplæring som rådgiver i Ålesund kommune. Hun er opptatt av at dette skal være en garanti som betyr noe, og dermed må det også følge ressurser med et slikt løfte – flere lærere og mer kompetanse.

Blant annet må den spesialpedagogiske kompetansen i skolen styrkes, blant annet slik at spesialundervisning kan starte så raskt som råd. Forsterka opplæring skal først og fremst skje i vanlig undervisningssituasjon.

Arbeiderpartiet går også inn for å innføre en norm for lærertetthet på kommunenivå for de yngste for å styrke den tidlige innsatsen i skolen. Programkomiteens leder, Hadia Tadjik, understreker at dette er en minimumsløsning.

Både hun og Bryne hadde gjerne sett at en slik norm hadde omfattet flere enn elevene på det laveste trinnet.

_ Småskolen er en viktig plass å starte med en slik norm på, sier Bryne, men viser til eksempler på svært store klasser i ungdomsskolen sammenlignet med barneskolen i Ålesund, og sier at en nasjonal norm for lærertetthet bør komme for eldre elever etter hvert.

Hun vil også understreke behovet for sterkere satsing på digital kompetanse, bruk av digitale læremidler og fysisk aktivitet.

_ Vi må ikke glemme at enhver elev har en kropp som også skal utvikles og ivaretas. Forebyggende helse er også viktig i skolen. Vi har den samme kroppen hele livet, og den må også ivaretas på en god måte. Derfor er det viktig å at vi klart sier at vi vil utarbeide et ambisiøst program for bedre folkehelse, sier Bryn.