Drøyt ti minutter tok det å gjøre unna den ekstraordinære generalforsamlingen som gjør at rederiet med røtter mer enn 60 år tilbake, ble historie.

– Fått løfter

Men det ligger mange lange arbeidsdager og beinhard innsats bak jobben med å unngå konkurs.

Etter vedtaket var gjort tirsdag, ville ikke styreleder Sverre Andreas Farstad, eller «Andy» som han gjerne kalles, si stort om framtida.

Men han sa dette:

– Det viktigste er at folkene blir tatt i vare på en god måte. Der har jeg fått en del løfter, og jeg regner med at de blir opprettholdt, la han til.

(saken fortsetter under bildet)

Kamp om funksjoner

Vedtaket om å gå for fusjonsplanen til styret, som innebærer at Farstad Shipping blir en del av det nye kjemperederiet Solstad Farstad, ble gjort uten protester. Også hos de andre fusjonspartnerne ble planen vedtatt.

Det er allerede bestemt at selskapet får hovedkontor i Skudeneshavn, og det er Kjell Inge Røkke og John Fredriksen som vil ha størst påvirkning for hvor rederiet setter kursen i framtida. Det gjør at mange frykter at Sunnmøre vil miste påvirkningskraft.

Det er også styrelederen fullstendig klar over og understreker at noe av det viktigste for ham personlig, har vært å bevare det som er i Ålesund i dag.

Ledelsen fra de ulike rederiene jobber nå sammen for å finne ut hvem som skal drive med hva i det i nye selskapet. Dette blir først klart om noen uker.

(saken fortsetter under bildet)

– Klart jeg er stolt

Selv om tirsdagen markerer slutten for rederiet som selvstendig selskap, kan Farstad-familien se tilbake på en lang og stolt bedriftshistorie som har hatt stor betydning for utviklingen av næringsliv – og arbeidsliv – på Nordvestlandet.

– Det er klart jeg er stolt over det vi har bidratt med, både i form av bygging av skip, sysselsetting av sjøfolk og generelt i samfunnet. Jeg tror vi har vært en ganske sentral aktør i det maritime clüsteret som er bygd opp innen offshore, sier han beskjedent.

– Hva har vært mest morsomt?

– Å bygge nytt og bidra til å skape arbeidsplasser, men også det å bygge opp selskapet ut i verden. Vi har bygd opp gode organisasjoner spesielt i Brasil og Australia. Jeg mener vi har tatt med oss litt av kulturen vår utenlands også.

– Hva inneholder den kulturen?

– At folk føler at de er med og at alle betyr noe. Det går på verdier, og der mener jeg Karl-Johan Bakken (administrerende direktør, journ. anm.) har vært veldig flink til å motivere folkene våre, legger han til.

Les også:

Dette mener analytikerne om ny offshoregigant

Siste saker om Farstad her

Seilte på tankskip

Sverre Andreas er eldst av de tre brødrene i familien og har tilbrakt det meste av arbeidslivet i rederiet. Men i yngre år etter studiedagene, jobbet han også i Houston i USA ved et meglerkontor.

Han har også jobbet på sjøen en kortere periode, men aldri på supplyskip.

– Jeg seilte på det siste tankskipet vi eide. Det ble faktisk solgt da jeg var om bord, og hadde ikke det blitt solgt da, så tror jeg ikke det hadde vært så mye penger å putte inn i offshore, forteller han om utviklingen på 1970-tallet.

Les historien til Farstad-rederiet