Når Ålesund Byutvikling AS samles til generalforsamling om kort tid, kan selskapet bli rigget om til å bli et tunnelselskap.

– Vi kommer til å putte på penger her, slo Anders Pedersen i Fjordlaks fast på et møte på Terminalen i går.

Andre signaler Næringsforeningen har fått, tyder på at selskapet nokså greit kan få nesten en million kroner i startkapital.

Møte

Det var Næringsforeningen som hadde invitert medlemmer og næringsdrivende i ytre bydel til møtet der Brosundtunnelen sto på agendaen.

Adm.dir. Kjell Sandli hadde et håp om at noen ville ta initiativ til å stifte et tunnelselskap, og det fikk han servert på et fat av Jon Ketil Gjørtz.

Styregrossisten er også styreleder i Ålesund Byutvikling AS som ble stiftet i 2000, og som også har vært den største eieren i Keiser Wilhelm kvartalet AS.

Nå har Ålesund byutvikling solgt seg ut der, og sitter igjen med penger og et selskap som kan brukes til å få fart på tunnelplanene.

Anders Pedersen og Fjordlaks var raskt på pletten med støtte til en slik løsning.

Det samme var Nils Johan Liaaen i A.M. Liaaen AS. Sistnevnte var for øvrig ikke nådig i sin beskrivelse av politikernes behandling av tunnelplanene.

– De vendte byen ryggen med vedtaket sitt i bypakkesaka, mente Liaaen.

Her kan du lese flere saker om byutvikling i Ålesund.

Vedtaket om å bygge ei midlertidig bru over Brosundet i påvente av tunnel ble også fillerista av andre på gårsdagens møte.

Arkitekt Kjell Oskar Pettersen var én av dem, og fikk støtte av Jon Ketil Gjørtz som også snakket på vegne av Stiftelsen Kjell Holm.

– Stiftelsen har sagt klart ifra om at vi ikke ønsker å bidra til å utvikle kulturhavna dersom dette skal bli alternativet, sa Gjørtz.

–Vi som bestemmer

Statens vegvesen ble heller ikke levnet noen ære når det gjelder å få gjennom samferdselsprosjekter i Ålesund, og Anders Pedersen slo fast at «i Ålesund er det vi som bestemmer – ikke vegvesenet».

Formannskapet i Ålesund ønsker å samarbeide med private for å få fortgang i tunnelplanlegginga.

Når Ålesund Byutvikling har blitt til et tunnelselskap, går det ut invitasjon om å bli med på laget.