Det er en meget vital 60-åring som markerer jubileet i dag tirsdag. Selve feiringen skal de ta skikkelig til høsten, men det blir jubileumsmarkering også i dag på selve dagen.

Hektisk

Sunnmørsposten er på besøk mandag og det er tydelig at de har mye å henge fingrene i. Denne dagen er det ti båter som ligger inne på verftsområdet for reparasjon. Vegsund Slip er et reparasjonsverksted, og bygger ikke egne båter.

– Det er nok også noe av forklaringen på den høye driftsmarginen som vi har oppnådd, sier Stian Drønnen (salg/It-ansvarlig) og Kristian Drønnen (daglig leder).

Vegsund Slip er eid 50 prosent hver av brødrene Nils Kristian Drønnen og Sindre Drønnen.

De to er fortsatt i full sving i administrasjonen hos verftet.

Nils Kristian som HMS-ansvarlig etter at han overlot roret til sønnen Kristian i 2016, og Sindre som salg- og markedsansvarlig.

(saken fortsetter under bildet)

Drønnen-kvartett

Det er en stolt og hardtarbeidende Drønnen-kvartett Sunnmørsposten møter dagen før jubileet.

De to eldste er fortsatt eiere, men er nå i ferd med å overføre eierskapet til yngste generasjon.

De fire utgjør halvparten av administrasjonen på verftet som har rundt 50 fast ansatte.

Det ble stiftet 9. mai 1957, og Nils Kristian Drønnen tok over ansvaret fra sin far i 1991, før han altså overlot ansvaret til sin sønn i 2016.

Solid

Den familieeide bedriften har på 60 år bare hatt én halvveis permittering, og har aldri hatt underskudd.

– I 2014 fikk vi oss ny dokk, og vi har ikke angret en dag på at vi tok den investeringen, sier daglig leder Kristian Drønnen.

Med den nye dokka har de også fått større kapasitet, men målet er ikke å vokse. Rundt 50 faste ansatte er en passelig størrelse, forstår vi, og når toppene kommer leier de inn ekstra folk.

I 2014 var Vegsund Slip det verftet i Norge som hadde størst driftsmargin pr. omsatt krone.

Årene etter det har også vært gode.

Fjoråret var et godt år med 130 båter inne til reparasjon og med en omsetning på 105 millioner kroner.

– Vi har korte linjer, og en liten og enkel organisasjon. Det er noe av hovedgrunnen til at vi kan snu oss raskt rundt og betjene kundene våre på en god måte, sier daglig leder Kristian Drønnen.

– Og så har vi fantastiske ansatte som står på og jobber knallhardt, sier Nils Kristian Drønnen, som tok over HMS-ansvaret da sønnen Kristian tok over den daglige drifta.

De er selv ute i kjeledress og hjelper til når det trengs. Her er det ingen dresskode i ledelsessjiktet.

God start på året

Så langt i 2017 har de hatt 45 båter inne til kai, av disse 24 i dokk.

Det er en god start på året, og de ligger an til et lignende toppår som de hadde i fjor.

De største kundene er Sølvtrans, Norled, Kystverket og Fjord1.

– Vi har også fått godkjent reguleringsplan for verftsområdet. Det jobbes nå med bygging av flere verkstedhaller, og utvidelse av kaianlegg kommer etter hvert, sier Kristian Drønnen.

Formålet med disse utbyggingene er først og fremst å bedre forholdene for de ansatte.