Investeringer til 1,1 mrd.

Det betyr at Fjord1 trenger fem nye ferjer, og de har knapt med tid: Ferjene skal inn på Hareid-Sulesund fra 2019 og Sykkylven-Magerholm fra 2020.

– Vi har det travelt og jobber for fullt med saka, men vi er ikke helt i mål ennå, forteller administrerende direktør Dagfinn Neteland, som anslår at en avgjørelse kommer i løpet av to uker.

Han forteller at selskapet totalt skal investere for rundt 1,1 milliard kroner, men at det ligger mer enn bare de fem ferjene i den summen.

Jobb til lokale bedrifter

Fjord1-sjefen bekrefter at verft fra Nordvestlandet «definitivt» er aktuelle for storkontrakten, men avslår å utdype dette noe mer.

– Vi er i dialog med alle som har lyst til å være med, sier han hemmelighetsfullt.

Selv om han påpeker at de helst vil bygge i Norge, kan han ikke love noe. Kapasitet og byggetempo kan trolig også bli avgjørende. Men lokale utstyrsleverandører kan iallfall vente seg jobb med ferjene.

– Vi ønsker å bruke lokale leverandører og det hadde vært kjekt å også bygge i Norge, sier han.

Foreløpig er det ikke avgjort om alle ferjene bygges samme sted, eller om det er aktuelt å dele opp kontraktene på ulike verft.

Fram til 2030

De nye ferjene skal ha en kapasitet på minst 120 biler. Tre av ferjene skal inn på Hareid-Sulesund og to på Sykkylven-Magerholm. Totalsummen for de to nye ferjekontraktene er på 2,6 milliarder kroner.

I dag er det Norled som opererer på Hareid-Sulesund. Fjord1 tar over fra 1. januar 2019. På Sykkylven-Magerholm fortsetter Fjord1, men den nye kontrakten starter opp i 2020. Begge avtalene gjelder ut år 2030.

Flere ansatte

Selskapet har allerede lagt inn bestilling på tre nye ferjer hos det Sævik-eide Havyard-verftet i Leirvik. Med flere nye ferjer på gang – og arbeid med ny teknologi, har de også behov for flere ansatte.

– Vi jobber med å bygge opp prosjektorganisasjonen vår. Blant annet skal vi i gang med ladestasjoner på land, så vi trenger ny kompetanse, påpeker han.

Via hjemmesiden til Fjord1 går det fram det for tiden er lyst ut 16 stillinger av ulike stillinger. Det dreier seg om alt fra båtførere og matroser, til prosjektleder og andre administrative stillinger.

Sa ja til å selge til Sævik

Fredag sa samtidig et enstemmig fylkesutvalg i Sogn og Fjordane ja til å la Per Sævik og Havilafjord kjøpe de siste 33 prosentene av aksjene i Fjord1.

Dermed er 159 års eierskap av fylkets ferjer og båter over. Møtet var en formalitet og over på kort tid. Havilafjord eier i dag 67 prosent av aksjene, og vil kjøpe resten i løpet av kort tid, ifølge NRK Sogn og Fjordane.

Det er tidligere opplyst at fylkeskommunen vil få 1,065 mrd. kroner for aksjene, noe som betyr at Sævik totalt har lagt 1,4 mrd. på bordet. Det er planer om å ta selskapet å børs allerede i sommer.

Bakgrunn: Doblet verdien på seks måneder- snuser på hurtigrute-konsesjon

Sævik har bestemt at han vil ta ferjerederiet på børs til en verdi av tre milliarder kroner, rundt det dobbelt av det han har betalt for Fjord1.