I 2014 omsatte Langevåg-selskapet for knappe 150 millioner kroner. Da hadde pilene pekt nedover siden 2010. Et tettere samarbeid med kjedene, tydelige konsepter og kontroll på hele verdikjeden har gitt resultater, melder selskapet i en pressemelding. Siden 2014 har omsetningen økt med 50 prosent.

Tok kontroll på verdikjeden

Devolds nye strategi, Sheep to shop, innebærer å ta kontroll på hele verdikjeden, fra sauen i Australia til ullplagget i butikken i Norge, sies det i pressemeldingen.

I løpet av 2017 vil 25 prosent av Devolds produksjon være del av Sheep to shop-strategien. Gjennom langvarige samarbeid med utvalgte sauefarmer skal de komme opp i 80 prosent innen 2020. Stange satser på å finne de riktige bøndene.

– Kundene våre er veldig opptatt av kvalitet, funksjonalitet og sporbarhet. Med 100 prosent kontroll på verdikjeden og produksjon i Europa kan vi garantere topp kvalitet i hvert ledd i kjeden, sier hun.

Internasjonal anerkjennelse

Devolds satsning på produktinnovasjon blir lagt merke til utenfor landegrensene. I februar kåret arrangørene bak verdens største sportsmesse, ISPO i München, Devolds nye mellomlagsjakke Tinden til gull i kategorien Outdoor 2017.

– Som liten norsk ullspesialist er det gjevt å hevde seg i konkurranse med store internasjonale aktører når det kommer til innovasjon, sier Stange.

Toppturer året rundt

Samtidig har det aldri vært mer populært å gå på toppturer i vill fjellnatur, skrives det i pressemeldingen.

– Det er en europeisk bevegelse som handler om å oppleve naturen på nye måter. Økt popularitet til turer og toppturer er mye av forklaringen på den økte omsetningen, sier Stange.

En del av strategien har også vært å være aktuell for kundene hele året gjennom.

– Vi har utvidet kolleksjonsbredden for å være aktuelle også utenfor vintersesongen, med sommerull og ull til utendørstrening. Det har vært en suksessoppskrift for oss.