At lanseringen ble i Volda var litt tilfeldig, forteller Idar Vollvik.

– Vi ønsket en test som var så ekte som mulig. Jeg har ikke noe forhold til næringslivet i Volda, så det ble nøytralt sted vi kunne teste ut applikasjonen på. Hvis vi lykkes her, så lykkes vi hvor som helst, sier Vollvik og ler.

Inspirert av Pokemon Go

- Jeg startet prosjektet fire dager etter at «Pokemon Go» ble lansert. Da begynte jeg å samle ansatte og besøke en del større spillekonsern i verden. Etter hvert fikk jeg med meg mange flinke folk på laget, sier Vollvik.

Anna Kvamme og Markus Lefdal var blant dem som hadde «Geddit» på skjermen og lette etter premier i Volda sentrum i helga.

- Jeg synes applikasjonen virker kjempebra. Den er veldig lik Pokemon Go, så denne type spill har jeg sett før, sier Anna Kvamme.

- Det er på tide at bedrifter lager slike konkurranser der man kan bli med å vinne, det er veldig gøy, legger Markus Lefdal til.

- Pokemon Go har jo blitt kjempepopulært, jeg har derfor tro på at dette er noe som kan slå an. Det er jo både bra for butikkene og for oss som skal spille, sier Kvamme.

Eksklusivt

Den eksklusive eventen foregår kun i Volda, og er et samarbeid mellom «Geddit» og Volda Næringsforum. Leder for sentrumsforeningen, Stefan Halck, kan fortelle at det har vært et stort lokalt arrangement rundt lanseringen og at mange butikker deltar.

- Det er kjempestas å få verdenslanseringen av «Geddit» til Volda. Det begynte litt i det stille, men så skjønte vi at de mente alvor. Da var det bare å gi gass. Om man tenker litt stort så klarer vi å få til veldig mye, sier Halck.

Applikasjonen skal gjøre det enkelt for butikker å vise frem varene sine. Folk kan gratis gå rundt og lete etter premier, og butikkene kan vise frem både tilbudsvarer, nyheter og ferskvarer.

– Det er et uendelig behov for markedsføring blant alle som driver butikk i verden. Med «Geddit» har vi prøvd å funnet en ny måte som både er engasjerende for kundene og der butikkene i stor grad selv kan bruke sin kreativitet til å smartest mulig få kunder inn i butikken, sier Vollvik.

Ifølge ham er det overordnede målet med applikasjonen å skape handel.

– Vi er svært spente på, når alle butikkene har talt opp kassen, om dette var en bedre lørdag en forrige lørdag.

Idar Vollvik, Stefan Halck Foto: Victoria Røren