Dette er blant innvendingene Kystverket har til den planlagte avlastningsbrua over Brosundet.

I et brev til Statens Vegvesenet understreker Kystverket at det ikke er noe mindre behov for farbarhet og sikkerhet i Brosundet i dag enn da kanalen ble bygd for snart 120 år siden.

Seilingshøyde

Kystverket mener at den nye brua må tegnes på nytt og løftes slik at seilingshøyden blir den samme som under Hellebroa.

Innsnevringer i form av nedsenka gangveger og nedsenking av kanalkanten på deler av strekninga, høster heller ingen stor begeistring hos Kystverket.

En slik gangveg kan se forlokkende ut på tegnebrettet, skriver Kystverket, men med den store forskjellen mellom flo og fjøre som det er på våre kanter, vil gangvegen ofte bli liggende under vann.

Utbyggeren av Kulturhavna kan bygge så mye de vil under flomålet, skriver Kystverket, men i en relativt trang kanal må farbarheten ivaretas på en sikker måte.

En skjult gangvegkant på flo sjø kan gjøre stor skade både på folk og båter. Båtskrog som revner under vannlinja er ikke til å spøke med. Det er gjort store investeringer for å gjøre ferdselsåra mellom sør- og nordsida av Ålesund tryggere. Da mener Kystverket at det ikke skal settes i gang tiltak som gjør at tryggheten reduseres betydelig.

Uten sikring

Kystverket er også bekymret for fotgjengere og syklister som ferdes langs kanalen uten sikring mot sjøen.

Noen vil sikkert også bruke disse gangvegene når de er overflødd, og problemer med ising kan være skummelt.

Kystverket ser for seg at folk som deltar på «nattlige happenings» i området, ikke vil ferdes trygt.

Uten Ålesund

I formannskapet i går, trakk Hans Kjetil Knutsen (Ålesundlista) fram brevet som rådmannen ikke hadde lest. Knutsen mente det var underlig at vegvesenet og kystverket diskuterte så viktige saker i Ålesund uten at kommunen blir holdt orientert.