– Vi kjørte en prosess på hvordan vi skulle gjøre det. Karl Johan Bakken har ikke ønsket å være kandidat, men har blir med i selskapet ut året,  sier Lars Peder Solstad til Sunnmørsposten.

Har i alt 154 båter

Det nye selskapet har i alt 154 båter. 61 fra Solstad, 56 fra farstad og 37  fra Deep Sea Supply.

Båtene beholder sine opprinnelige navn, skorsteinsmerker og farger.

– For det første koster det mye penger å skifte navn og identitet på båtene, og vi vil ikke bruke penger på det. Dessuten er dette alle gode merkenavn, og det er mye stolthet knyttet til å jobbe ombord i ulike båter, sier Solstad.

De 18 Rem-båtene som tidligere i år ble en del av Solstad har fått kjennemerket til sine nye eiere.

Har totalt 3000 ansatte

Beholder identiteten Båtene i SolstadFarstad beholder sine opprinnelige navn, skorsteinsmerker og farger.

Det nye Solstad Farstad selskapet har i dag totalt rundt 3000 ansatte. De er fordelt på kontorer i Norge, Australia, Brasil, Singapore, Filippinene, Skottland, Kypros og Ukraina.

– Alle tre har kontorer i Brasil, Solstad og Farstad har i Australia og Aberdeen, og så er det noen steder rundt i verden hvor bare et selskap har kontor. Solstad har kontor i Manila, på Kypros og i Ukraina har Deen Sea Supply kontorer.

Ett kontor i hvert land

– Hvor mange kontorer må nedlegges etter fusjonen?

– Det er sagt at internasjonalt i de landene det opereres i er intensjonen å slå sammen til ett kontor i hvert land. I Norge opprettholder vi  kontorene i Ålesund, Fosnavåg og Grimstad i tillegg til hovedkontoret i Skudeneshavn.

Vi vet ikke hvor mange som blir igjen ved kontoret i Ålesund. Det er den prosessen vi starter på nå.

Globalt blir landorganisasjonen redusert med mellom 80-90 personer av totalt ca. 350, sier Lars Peder Solstad.

Doble og triple funksjoner skal vekk

Han sier kuttene rammer både utenlandsk og norsk personell. I dag er utgjør disse doble og triple funksjoner som skal fusjoneres bort.

–  Hva ligger i utsagnet fra dere om at «intensjonen er å opprettholde drift fra kontorene i Ålesund». Hva blir funksjonen herifra?

– Vi skal jobbe med dette i en interimperiode der vi skal bli enige hvordan vi skal drive og gjøre dette. Vi er ferdige i september.

– Et tøft marked der ute

– Før det nye selskapet var et faktum i dag kom det i går melding om at Farstad sendte ut permitteringsvarsel til alle sjøfolka sine. Så ble permitteringsvarselet trukket tilbake. Blir det nå sendt ut samlet permitteringsvarsel til alle sjøfolka i SolstadFarstad?

– Jeg har kun lest om dette, sier Lars Peder Solstad.

– Hvordan er markedet nå?

–  Det er et tøft marked der ute. Ikke minst en kolossal konkurranse om hver jobb. Men vi føler at det flater ut og tror ikke det går lenger ned. Vi begynner å se litt lys i tunnelen selv om det er langt framme. Det er en lang veg veg tilbake der vi var. Men jeg tror vi skal klare å skape en del.

Fornybar energi og akvakultur

I tillegg til offshorevirksomhet får selskapet en betydelig aktivitet innen fornybar energi og akvakultur. Selskapet DESS Aquaculture Shipping ble etablert i juni 2016 som et joint venture mellom Marine Harvest og Deep Sea Supply.

Selskapet har for tiden to brønnbåter og en slaktebåt under bygging, som alle har langsiktige kontrakter med Marine Harvest.