- Dette er en gledens dag, og ikke bare fordi sola endelig skinner i Ålesund, sa Commercial Director Svein Leon Aure i rederiet SolstadFarstad på pressekonferanse onsdag.

Kommer hele fylket til gode

Som smp.no fortalte tirsdag, skal forsyningsskipet «Far Searcher» snart ut av opplag og i drift igjen.

«Far Searcher» skal ha Kristiansund som forsyningsbase og mannskapet blir også norsk.

Går på batteri

Det er ei uke siden fusjonen mellom Farstad Shipping og Solstad Shipping ble fullført. Som mange andre i offshorebransjen har de slitt i motbør de siste årene.

Da Statoil i anbudet krevde at skipene skulle være hybrid batteridrevet, med mulighet for å benytte landstrøm, så de en mulighet for et nytt satsingsområde for framtiden. Derfor er nå «Far Searcher» utstyrt med batteri for slik drift.

– Vi har hatt en god dialog med SolstadFarstad og følte de møtte våre tekniske spesifikasjoner, sier leder for Marine Operasjoner Logistikk og Beredskap, Frida Eklöf Monstad i Statoil.

Rederne ble bedt om å legge kostnaden for batterimontering inn i tilbudet, og søke NOx-fondet om støtte.

Vil lagre Europas CO2-utslipp i Nordsjøen

Økonomisk og økologisk fornuftig

Børge Nakken, Vice President - Technology & Development i SolstadFarstad sier at de ser at miljøeffektivisering er noe hele bransjen jobber med.

– En slik båt kan ofte ligge 100 dager ved en plattform og bruker da enorme mengder drivstoff for å holde posisjonen. Ved hjelp av batteridrift kan dette reduseres med 20 prosent. Det er en stor besparelse, både for økonomi og miljø. Ved hjelp av batteridrift slipper man også all røyken som man i dag får i havner som i Kristiansund.

Norge er i front på utvikling av batteridrevne fartøy

Aure og Nakken forteller at da de var i kontakt med store oljeselskap i Houston, Texas, var det stor interesse for batteridrift.

– Når vi da vet at Norge ligger i front på denne teknologien ser vi på dette som noe vi vil satse på.

Kontrakten med Statoil har en varighet på fem år. I tillegg er allerede skipet «Far Sun» utstyrt med batteri og er i drift.

Onsdag kom det også melding om at rederiet Havila har fått kontrakt med Statoil for to skip, under forutsetning at også de ble utstyrt med hybrid batteridrift.

Batteri: Her plasseres batteriet i båten «Far Searcher.» Batteriet kan lades med landstrøm og vil gjøre at båter slipper å bruke så mye drivstoff for å holde posisjonen ved plattformene. Foto: Hogne Bø Pettersen