29.-31. august arrangeres fiskerimessa og konferansen «Blue Fish» for første gang. Selskapet Arena Norway med daglig leder Geir Østensen, står bak konseptet, etter å ha opplevd et ønske om å få ei fiskerimesse til Ålesund.

– Vi hadde Nor-sjømessa på 60-tallet, men siden har det vært stille. Vi ønsket å ta tak i dette, og lage et arrangement knyttet mot næringa, forteller Østensen.

I spissen for prosjektet har han leid inn Monica Isaksen som prosjektleder. Hun kan fortelle om en stor pågang, og gleder seg over og nesten ha fylt opp alle standplassene i Sparebanken Møre Arena.

Professor Ola Grytten: – Fiske er i ferd med å bli finans

Satser internasjonalt

– Vi har lokale, nasjonale og også internasjonale utstillere. Ålesund kan jo nesten kalles fiskerihovedstad, og da er de lokale aktørene særlig viktig for oss. Det positive er jo at aktørene i Ålesund vil få en god anledning til å vise seg fram lokalt, for ellers reiser jo mange rundt og har utgifter i forbindelse med det. Det blir en gyllen mulighet, sier Isaksen som også er svært fornøyd med den internasjonale kontakten de har oppnådd.

– Vi har både Latvia og Danmark, og jobber også med Island, Færøyene og Russland. Vi satser absolutt internasjonalt, sier hun og legger til at det skal skje mye rundt messa.

Nytt prosjekt på Runde: Verdens første biobank med prøver av marine råvarer

Mye skjer rundt

– Det blir blant annet stander, konferanser og foredrag ved NTNU. Dette skjer parallelt med pelagisk-marked ved Parken hotel, så det vil bli transport mellom disse stedene. Studentene ved NTNU har også fått caser fra et firma, som de nå jobber med.