– Det er tall vi er glade for å se. Vi tror det betyr at folk som kanskje er litt negative i utgangspunktet, vil se fordelene med å sortere matavfall når de først er i gang, sier kommunikasjonssjef Ingeborg Ukkelberg i Årim.

Må nå de unge

Miljøselskapet har nylig fått resultatet av ei spørreundersøkelse som skal gi dem kunnskap om hva kundene vet om den nye avfallsordninga og hvilke holdninger de har til å sortere mat, glass og metall hjemme.

– Når det gjelder kjennskap til ordninga, så har vi en jobb å gjøre for å nå aldersgruppa mellom 18 og 29 år, sier Ingeborg Ukkelberg.

Hele 60 prosent av denne gruppa svarte at de ikke kjente til at det kommer ei ny avfallsordning, mens 86 prosent av de spurte på over 50 år, hadde fått med seg at det skal skje noe på søppelfronten.

– Undersøkelsen viser tydelig også hvor folk henter informasjonen sin, og vi må ut i kanaler som treffer de yngre kundene bedre.

Flertallet er positive

67 prosent av de spurte svarte at de er positive til å sortere matavfall. Og jo yngre de er, jo mer positive er de til å sortere både mat, glass og metall.

Nesten halvparten av dem som er spurt, har sortert matavfall før. Og de fleste er unge.

– Dette er nok ungdommer som har gått på skole og studert andre steder i landet der sortering av matavfall er helt vanlig. De som er femti pluss er litt mindre positive til den nye ordninga, men vi tror at manglende erfaring kan være en av grunnene.

Miljøeffekt

Diskusjonen har gått høyt om hva den nye avfallsordninga betyr for miljøet. 56 prosent av de spurte er enige i at det har en miljøeffekt å sortere matavfall, mens hele 80 prosent mener sortering av glass og metall er bra for miljøet.

– For oss er ei slik undersøkelse verdifull når vi skal legge opp informasjonsstrategien vår. Vi må nå dem under tretti år, og vi må jobbe med å motivere dem som fortsatt er negative til sortering av matavfall eller tviler på miljøeffekten, sier Ukkelberg.

Giske blir første kommune ut med den nye ordninga. Det skjer seint i høst.