Oversikten over utstillere og sponsorer for Ålesund båtfestival 2017 viser at kun tre av de 51 utstillerne og sponsorene har maritimt tema. (Vi har hovedsakelig brukt bedriftsdatabasen proff.no i søket. Fire av utstillerne fant vi ingen informasjon om).

- Det er utrolig kjekt å gå rundt i byen og se på alt som skjer, men det hadde nok vært litt kjekt å se mer maritimt i bodene. Det forteller Anders Strømme fra Moss. Han har stor interesse for båt og har sammen med kona Elisabeth tatt turen til Ålesund for å få med seg båtfestivalen. Med unntak av manglende maritimt tema i bodene, er Anders strålende fornøyd der han vandrer langs brygga sammen med sin kone.

- Nå tar vi oss en tur og ser på alle båtene som ligger til kai. I tillegg har vi gjort noen gode kjøp, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Folkefestival heller enn båtfestival

Sunnmørsposten har tatt turen til Skansegata for å høre hva folk synes om båtfestivalen. En gjenganger er at folk synes det er kjekt med liv og røre i gatene, og med det fine været som har gjort sitt inntog fredag skal det godt gjøres å miste det gode humøret. Likevel er det også flere som ønsker seg mer båt og maritimt tema.

«Jeg synes det er trist at det ikke ligger flere fiskebåter til kai og selger fersk fisk», «det var flere båtrelaterte boder her før» og «det er nok mer en matfestival enn en båtfestival», er utsagn som går igjen.

(Saken fortsetter under bildet)

Festivalsjef Geir Østensen innrømmer at er mer en folkefestival enn en båtfestival, men han forteller at de jobber hardt hvert år for å få flere lokale, maritime utstillere til båtfestivalen. Han tror imidlertid en kombinasjon av tid på året og økonomi kan ha bidratt til at det er så vanskelig å få tak i de maritime utstillerne.

- Hvert eneste år har vi en hel liste av lokale maritime bedrifter vi kontakter, men etter at båt- og friluftsmessa begynte i Sparebanken Møre Arena, har de heller valgt å reise dit. De har oppdaget at det er bedre å selge båt- og fritidsutstyr i april enn i juli, sier han.

- Ja, også er jo deler av næringa satt litt på vent nå, supplerer prosjektansvarlig Alf Terje Farstad.

Lettere før

- Båtfestivalen ble til etter Cutty Sark i 2001. Da vi starta opp i 2002 hadde vi en klar visjon om å satse på båt og det maritime. De første årene hadde vi folk som både solgte båter, båtmotorer og annet maritimt. Men dette har det blitt mindre av de siste årene, sier Østensen, som legger til at det er Brosundet som er hovedarenaen.

- Både i Brosundet og langs havna i Skansegata er det mye sjørelatert som skjer. Om folk ser litt opp og ut av selve Skansegata vil de se at det er mye maritimt.

(Saken fortsetter under bildet)

Velger ut

I tillegg til å aktivt prøve å få med maritime bedrifter i lokalmiljøet, legger båtfestivalen ut en påmelding, der de som ønsker å være utstillere kan skrive seg på. Deretter velger arrangørene ut hvem som får standplass. Fokuset er på de lokale.

- Vi setter alltid av plass til de lokale, maritime bedriftene, men når de ikke har mulighet må vi fylle opp med andre ting, sier han.

Matfestival?

De tre kompisene Mathias Røv, Robin Bjørnøy og Ole Bjørn Longva er tre av mange som valgte å ta turen til Ålesund sentrum lørdag. De forteller at båtfestivalen er noe de ser fram til hvert år.

- Det har nesten blitt en tradisjon nå. Noe vi ser fram til hver sommer, forteller Ole Bjørn. Sammen med de to andre har han lagt til kai med seilbåten sin siden tirsdag.

(Saken fortsetter under bildet)

- Å gå rundt og se på alle de fine båtene som ligger til kai, etter at man har kjøpt seg en belgisk vaffel, det er livet, sier Ole Bjørn. Han synes imidlertid det kunne vært flere båt-stands under festivalen.

- Tidligere har blant annet Regatta vært her, men de har jeg ikke sett i år, sier han.

Synes det er merkelig

Programansvarlig for Experience and Event Design Jonas Bjälesjö ved Westerdals Act Oslo har forsket mye på festivaler. Selv om hans spesialfelt er musikkfestivaler, kjenner han godt til andre typer festivaler også. Bjälesjö synes det er merkelig at det ikke er et mer maritimt preg over festivalen.

Programansvarlig Jonas Bjälesjö for Experience and Event Design ved Westerdals Act Oslo. Foto: Westerdals Act Oslo

- Hva tenker du når du hører «Ålesund båtfestival»?

- Da tenker jeg båtmennesker, båtarrangementer, konkurranser som er båtrelaterte, og messer og produkter med maritimt tema. Det er litt merkelig at det ikke er flere enn tre utstillere som er maritime, sier Bjälesjö, som undrer over om varemerket «båtfestivalen» er tydelig nok.

- Det er jo en folkefest og større variasjon åpner jo for et bredere besøk, så det er kanskje dette som er tanken bak, undrer han.