Tenk deg at du ikke kan prate godt nok talespråk eller høre når du skal forsøke å varsle nødetatene om en alvorlig ulykke eller en brann. Rolf Inge Otterdal, styreleder i Møre og Romsdal døveforening, er i den situasjonen.

– Det finnes ingen gode løsninger i dag. Jeg måtte brukt FaceTime. Da må hørende venner tolke for meg, og så ringe nødetatene. Dette er selvsagt ikke holdbart i en nødssituasjon, sier han.

Teksttelefon

I dag har døve et eget nummer, 1412, for nødsamtaler. En formidlingssentral leverer beskjeden videre til 110, 112 eller 113. Otterdal mener dette er et unødvendig kommunikasjonsledd som gir rom for misforståelser. Også generalsekretær Bjørn A. Kristiansen i Døveforbundet har reagert, og mener medlemmene har mistet tillit til systemet.

– Vi blir som oftest tvunget til å bruke familie/venner til å melde nød – med den konsekvens at det går uforsvarlig lengre tid å få den nødvendige hjelpen, skrev han i en bekymringsmelding til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) i mars.

Ny SMS-løsning

Døve og hørselshemmede har i flere år blitt lovet løsninger. Etter utsettelse i fjor, kommer det snart et pilotprosjekt med mulighet for å sende SMS direkte til nødsentralene.

Otterdal mener det hadde vært bedre med en applikasjon på mobilen med informasjon om han selv fra før. En slik app bør ha kart for posisjon, og ulike knapper for å varsle bilulykker, branner og andre typer hendelser.

– Også mennesker som for eksempel får slag kan miste evnen til å tale i telefonen, så en app vil være den tryggeste løsningen for alle, mener Otterdal.

Tester app i Midt-Norge

Fredrik Øvergård brakk i 2008 ryggen og forteller at nødetatene kjørte feil. Senere er han gründer bak appen SmartHelp.

– Når du ringer nødnummeret med appen, får de posisjonen din fem sekunder før anropet starter, forteller han.

I appen kan man velge nødkategorier som bilulykke, skadd barn, drukning/kvelning og generell nød. En kan også chatte direkte med operatøren. Øvergård sier nøyaktig posisjon og tid er det viktigste i en nødssituasjon, og at appen derfor fungerer godt for døve, tale- og hørselshemmede. Foreløpig har kun AMK- og 110-sentralen i Sør-Trøndelag mulighet til å bruke appen. Øvergård besøkte Ålesund i juni.

– Systemet er klart for distribusjon i hele landet, sier han.

– SMS-prosjektet skulle myndighetene ha starta med for 20 år siden da teknologien kom. SMS kan føre til unødvendig tap av liv, mener gründeren.

Han sier at posisjoneringen i appen er langt mer nøyaktig enn ved SMS og ringing, som baserer seg på beregninger fra basestasjoner.

Erfaringene med appen

Andre Lindgjerdet er operatør på 110-sentralen i Trøndelag. Han bekrefter at appen gir en ganske nøyaktig posisjon.

– Vi har foreløpig ikke brukt den så mye, men en ulempe er at du må ha nettilgang der du er, sier Lindgjerdet.

Han legger likevel til at han generelt er positiv. Kirsten Mo Haga er avdelingssjef for AMK i Sør-Trøndelag. Heller ikke de har brukt appen mye foreløpig, men Mo Haga mener det er viktig med god opplæring av brukerne, slik at viktige opplysninger som for eksempel døvhet, fremkommer når det ringes.

Skeptisk

Senioringeniør Stig Solberg i Nkom mener det blir et løft for døve og hørselshemmede når de får mulighet til å varsle på SMS direkte, framfor å gå via en formidlingssentral.

Han sier man i en del tilfeller kan stole mer på at en SMS kommer fram enn at det er nettdekning for mobilen. – I framtiden vil det nok også komme flere måter å kommunisere på, sier han.