Vegen fra Kråmyra til Fjellstua har kun et godkjent akseltrykk på seks tonn, mens moderne turistbusser har akseltrykk på mellom ti og tolv tonn.

Har hatt flere sjanser

Direktoratet har brukt lang tid på å behandle saka, noe de i sitt svar skriver at skyldes feilsending og avvikling av ferie.

Alle offentlige veger står i den såkalte veglista som alle yrkessjåfører skal ha for å kunne slå opp i. Denne lista oppdateres to ganger i året. Vegdirektoratet skriver følgende i avslaget:

– Vår saksbehandler har siden 2015 hatt flere telefoner med deres saksbehandlere. Tema i diskusjonene har vært fokus på framkommelighet for busser og renovasjon, samt tilgjengelighet til næringsområder. I søknaden vises det til bæreevnemåling foretatt i mai 2016 på denne vegen. Dette betyr at kommunen har hatt flere muligheter for å legge til rette for turistsesongen i år.

Har vært klar over problemet

Direktoratet skriver videre at kommunen tydeligvis har vært klar over problemstillingen i flere år, uten å gjøre noe. I tillegg stiller de spørsmålstegn ved at det kun er søkt om å få økt klassifiseringen av vegen til åtte tonns akseltrykk, når turistbussene vanligvis har et akseltrykk på ti tonn.

Konklusjonen er derfor at søknaden avvises, og at det ikke er noen grunn til å lage en ny vegliste pr. i dag.

Blir neppe kontroll

Fagleder for utekontroll i Vegvesenet, Runar Inge Larsen, sier til Sunnmørsposten at det er kommunen selv, eller politiet, som må be om kontroll av kjøretøyene som kjører opp til Fjellstua.

– En slik henvendelse har vi ikke fått. I tillegg er det snakk om ressurser, og pr. i dag bruker vi ressursene på områder som Geiranger, hvor busstrafikken er langt større.

Om det skulle bli kontroll, er det bussjåføren som har ansvaret og kan miste førerkortet, men bedriften vil få foretaksbot.

Kjøres ulovlig på flere veier

Helene Vorren, fagleder for veg, anlegg og park i Ålesund kommune sier de ikke vil anke vedtaket.

– Det de sier i brevet er riktig, men vi synes systemet for innmelding av endringer er tungvint.

Vorren mener at det å få økt tillatt akseltrykk til åtte tonn ville hjulpet litt på.

– Ikke alle busser som kjører opp er tyngre enn åtte, men vi kan ikke søke om mer enn det vegen fysisk vil tåle.

– Hva tenker du om signaleffekten Ålesund kommune sender ut ved at de vet at lova brytes?

– Det er mye av vegnettet i Ålesund hvor dette skjer. Veien til Fjellstua er ikke unik. Vi har etterslep på vedlikehold, og om vi aktivt skulle gått inn for å håndheve forskriften mot å kjøre med for tungt akseltrykk på kommunale veger, ville vi for eksempel ikke kunne kjøre renovasjonsbilen på enkelte vegstrekninger.

Etterslep

Vorren sier at Ålesund kommune pr. i dag har et etterslep på rundt 250 millioner når det kommer til vedlikehold av kommunale veger.

– Dette handler om bevilgninger. Men så lenge vi ikke har nok penger, må det gå utover noe. Og det å utbedre vegen til Fjellstua ville være et stort prosjekt som blir veldig dyrt.

Inntil videre vil for tunge busser fortsatt kjøre ulovlig til Fjellstua i Ålesund. Uten særlig stor fare for å bli tatt i kontroll.