Johan Andreas Krogen er dårlig til beins og har problemer med pusten. På grunn av dette har han hatt en heis som skal frakte ham opp alle trappene til leiligheten deres i fjerde etasje i Borgundvegen i Ålesund.

Eldre i Norge har det best i verden

Mye problemer

Den første heisen ble installert av hjelpemiddelsentralen for åtte år siden, men kona, Brit Krogen, sier at det har vært problemer med den hele tiden.

– Den har stoppet mye, men da Ulvestad fra Vatne hadde ansvar for reparasjon og vedlikehold ble disse problemene fikset fortløpende. Helt til det ble stopp igjen i mars. Da vi fikk vi beskjed om at firmaet Ergoservice AS hadde vunnet anbudet på drift av heisen.

Ny heis aldri fungert

Det ble da bestemt at den gamle ikke skulle fikses, men at det skulle installeres ny heis. Brit sier at de ble forespeilet at det skulle ta en måned.

– Det tok over tre måneder, og da de endelig fikk den installert virket den bare én gang. Siden har den stått. Nå har vi vært til sammen vært uten heis i fire måneder, sier Brit.

– Det var sikkert slik at NAV valgte den som la inn det laveste anbudet. Men det nye firmaet får dette rett og slett ikke til. Den har nå stått i fire måneder, til tross for at responstiden rundt dette skal være maks sju dager ifølge hjelpemiddelsentralens egne regler. Jeg har vært mye på telefonen med dem, men ingenting skjer.

Eldre nektet å flytte middag til kl. 16.

Ble sittende i regnet

Naboen deres, Synnøve Slatlem, er også avhengig av heisen. I fjor høst ble hun helt plutselig lam, og er nå avhengig av hjemmehjelp og utstyr fra hjelpemiddelsentralen. Hun er også fortvilet over at heisen ikke blir fikset.

– Heisen virket 20. juni, én tur. Og det er eneste gangen jeg har vært ute siden jeg ble lam. Da virket den ned.

Etter en tur på byen med en venninne kom hun hjem og skulle ta heisen opp igjen. Da streiket den etter en meter, og hun ble sittende i 45 minutter, i pøsende regnvær, til brannvesenet kom og fikk båret henne til leiligheten.

– Det går kraftig utover livskvaliteten når man ikke kommer seg ut. Det er trist å se den ene sommerdagen etter den andre gå forbi. Jeg kan ikke engang komme meg ut for å kjøpe klær selv. Og vi har en hund jeg ikke får fulgt opp heller. Som om jeg ikke har nok å stri med, sier hun fra sykesengen hjemme.

Både Krogen og Slatlem vil poengtere at de ikke vil henge ut reparatørene og teknikerne som har vært der og sett på heisen.

– De er like fortvilte som oss, sier Brit. – Men de får rett og slett ikke den opplæringen de trenger. Samtidig får vi hele tiden beskjed om at vi må vente på en eller annen del fra Tyskland.

Skulle vært privat

Hun sier at dette aldri ville blitt godtatt av private.

– Da hadde kontraktene blitt sagt opp på flekken, og man hadde fått tak i noen som kunne løse dette. Hjelpemiddelsentralen må huske at de er til for å hjelpe oss. Det er vi som er kunden, og nå får vi ikke det vi har krav på!

Fikset onsdag, ute av drift torsdag

På kvelden fikk vi melding fra Arnevåg om at heisen hadde blitt fikset av en tekniker. Torsdag morgen ringer vi Brit Krogen for å høre om dette er tilfelle.

– Det stemmer at det var en tekniker her i går og fikset heisen. Han dro igjen halv åtte, og den virket da. Men i natt har den stått og laget pipelyder hele tiden, og da vi prøvde den i dag virket den fortsatt ikke. Det tragikomisk.

Skilt av helsevesenet - endelig sammen igjen