– Dette er en intensjonsavtale vi har jobbet med lenge, og et viktig steg for smartere og mer effektive skip, forteller salgsansvarlig innen applikasjoner, Stein A. Orø, til Sunnmørsposten.

Cybersikkerhet i fokus

– Dette er ny teknologi som ikke finnes andre steder og som Samsung vil nyttiggjøre seg av. Det handler om å innhente data fra skip som en kan analysere og skape merverdi og der sluttkunden er skipsbransjen. For eksempel å monitorere og fjernovervåke ulike funksjoner ombord med tanke på sparing av drivstoff osv. Dette må gjøres på en sikker måte. Her er det  vi kommer inn med vår digitale plattform for å sikre cybersikkerheten, forklarer Orø.

I motsetning til andre løsninger som måtte finnes, har Inmarsat utviklet plattformer som en tredjepart kan nytte seg av i kommunikasjon med skip. Dette er en helt ny forretningsmodell som en ikke har sett før, ifølge Orø.

Samsung har sans for klynga

– Samsung har spesielt bitt seg merke i det som er i ferd med å skje rundt den maritime klynga og Campus Ålesund der en kobler videregående utdanning, NTNU, forskningsmiljø med Sintef i spissen, Norsk Maritimt Kompetansesenter og Inmarsat som på en helt ny måte jobber sammen.

Dette gjør at Samsung velger å gå videre med en avtale med Inmarsats Nord-Europa kontor som om en måneds tid flytter inn i nye lokaler i NMK2 med sine rundt 100 ansatte.

Samsung Heavy Industries bygger skip og offshoreinstallasjoner og holder til i Sør-Korea.

– Det er stort at en så stor aktør ser på vår teknologi, sier Orø.

Det startet i Ålesund

Det hele startet i ålesundsbedrifta Ship Equip som ble kjøpt opp av Inmarsat. I fjor døpte Inmarsat kjerneproduktet til Fleet Express som handler om bredbåndsforbindelse til alle skip.

– Bredbånd via egne satellitter er noe markedet har tatt godt imot. Så langt er det over 10.000 skip som bruker det. Samsung vil nå ut til alle skip. Nå utvikler vi ny teknologi på toppen av dette som er for applikasjoner. Det handler igjen om digitale plattformer, forklarer Orø.

– Fjernstyring av skip neste

– Foregår det et kappløp om hvem som først får til intelligente, fjernstyrte skip?

– Mye av teknologien og det regulatoriske mangler for å ta steget fullt ut. Vi ser dette som et godt steg mot endelige løsninger. Inmarsat og Samsung er enige om å bruke hverandres teknologier.

I denne omgang er det snakk om fjernovervåking av skip. Neste steg blir fjernstyring av skip, sier Orø.

– Cluet er en tredjepart

– I dag finnes det allerede eksempel på fjernstyring av skip der en kan hente ut data fra skip og analysere det?

– I dag er det eier av skipet som kontrollerer dette fullt ut. For eksempel ville Sunnmørsposten kunne ha forbindelse til alle skip uavhengig av skipets egen båndbredde. Dette blir et eget bredbånd på utsiden av skipet.

Vi har båndbredde som er skrudd opp til en høyere overføringshastighet. Ingen har tidligere hatt mulighet til det.

Til nå har du vært prisgitt skipseier og en varierende hastighet. Når Samsung leverer til skip, er det her med garanti om at du kan overvåke dataene. Til nå har dette vært et sjansespill. Vi kan garantere båndbredde på de aller mest vanlige skipsledene minus polområdene.

Ringvirkninger

– Vil dette få ringvirkninger for andre i regionen?

– Vanligvis samarbeider en når en må, ikke når en kan. Men prosjekt som dette vil forhåpentligvis generere flere der en kan knytte sammen ressurser og skape samarbeid og engasjement på tvers av industrien, akademia og forskning og utvikling. Det blir veldig viktig for å jobbe videre på denne måten, sier Orø.

Stein A. Orø Foto: Inmarsat